תפריט

מחשב או מחברת – איך עדיף לסכם שיעורים אקדמיים? ראש בראש

מחשב או מחברת – איך עדיף לסכם שיעורים אקדמיים? ראש בראש

מחשב או מחברת – איך עדיף לסכם שיעורים אקדמיים? נכון, הקדמה ניכרת בעולמות הסטודנטים והנטייה לסכם במחשב הולכת וגוברת, אבל בקרב אלו שנותרו נאמנים למחבת נמצא פטריוטיות גדולה בהרבה. אז מה גורם לסטודנט לבחור במחשב או במחברת, ואיך באמת עדיף לסכם? חוי ארנפלד מגישה – מחשב ומחברת, ראש בראש

 

וכאן חלקו הפוסקים

כל הסטודנטיות והסטודנטים מסכמים שיעורים אקדמיים. אבל איך הם מסכמים אותם? כאן נחלקים כולם ל-2 מחנות שהם בגדר קווים מקבילים, שנידונו לא להיפגש לעולם. המחנה האחד זועק: מחשב! ישן מפני חדש תוציאו. והמחנה השני עונה בתוקף: לעולם לא יימצא תחליף למחברת. הגיע הזמן להכריע בוויכוח – איך עדיף לסכם שיעורים אקדמיים? חוי ארנפלד מציגה את כל הצדדים, ומגישה נוסחה להכרעה מדויקת.

 

לפני שניגשים לטענות

כדי לשמוע את כל הטענות באופן האותנטי ביותר, בחרה חוי ארנפלד לשוחח עם נשים חרדיות באקדמיה. הסטודנטיות מגיעות ממגוון מסלולי לימוד, במוסדות אקדמיים שונים המעניקים לימודים אקדמיים לחרדיות. הסטודנטיות שיתפו מתוך ניסיון עשיר ומייגע, שמוגש כאן בתמצות.

הנאמנים: אין כמו מחברת

דעה רווחת ופופלרית נוקטת שאין כמו לסכם במחברת. "יש דברים שהם כ"כ נכונים וטבעיים, שחבל לשנות אותם".

 

היתרונות של סיכום במחברת הם לא מעטים

  • כשלומדים דרך הזום או צופים בשיעורים מוקלטים, קשה לסכם במחשב. זה מתאים רק לסטודנט שיושב ללמוד עם 2 מחשבים / 2 מסכים
  • הכתיבה ביד דורשת ריכוז וממקדת בסיכום
  • במחברת החומר מסודר פיזית לפי נושאים. העמוד הראשון במחברת מוקדש לחומר של תחילת הקורס וכן הלאה… חוצצים, מרקרים, קווים מתוחים בסרגל – כל אלו יוצרים סדר בעין
  • קל לנייד מחברת לכל מקום
  • מחברת יכולה לשמש ללימוד בשבת – רק במקרים שהלימוד עצמו מותר מבחינה הלכתית, כמובן

 

המתקדמים: יתרונות המחשב

אבל גם למחשב יש יתרונות משלו. ב-2022, הוא כמעט הפך למובן מאליו.

 

היתרונות של סיכום במחשב

  • בלמידה פרונטלית, קל יותר להביט במרצה כשמקלידים. הכתיבה במחברת דורשת מאמץ רב יותר וקשה להתפצל בין שניהם
  • הקלדה מפחיתה עומס מהיד
  • הסיכום מהיר יותר
  • אפשר למחוק ולתקן
  • אפשר ליצור במחשב תרשימים, טבלאות ובולטים לסדר מקסימלי

 

מה אומרים המחקרים? מחשב או מחברת – איך עדיף לסכם שיעורים אקדמיים?

נציג כעת מחקרים שבחנו הבדלים בזיכרון של חומר לאחר סיכום בכתב יד ובמחשב.

המחקר המפורסם ביותר בתחום

במחקר שערכו מולר ואופנהיימר באוניברסיטת פרינסטון בשנת 2014, עלה כי סטודנטים שסיכמו את השיעורים בכתב יד הראו זכירה טובה יותר של השיעורים. מחקרי המשך שהתבססו על המחקר הזה תמכו שוב ושוב בתוצאות.

מהי הסיבה לכך? החוקרים העלו מס' השערות. נסכם אותן כאן בטבלה.

 

סיכום במחברת

סיכום במחשב

לא ניתן לסכם כל מילה שהמרצה אומר, כי הכתיבה איטית יותר. לכן, יש צורך לעבד את החומר כדי לסנן ולתמצת אותו הקלדה מהירה מאפשרת סיכום לפי מילות המרצה ללא העיבוד הנדרש לתמצות החומר
כתיבה ביד מצריכה תכנון של התוצאה, גם ברמה הגרפית – איך ייראה העמוד וכיצד לשמור על סדר. לכן היא מפעילה אזורי מוח רבים יותר הקלדה לא מצריכה כמעט תכנון מראש. אפשר לבצע שינויים ועריכות מאוחר יותר. לכן, המוח פעיל פחות
בכתיבה ביד לא צצים גירויים מסיחים תוך כדי כתיבה בהקלדה במחשב עלולים לצוץ גירויים מסיחים (מידע חדשותי, הודעה אישית וכו)

 

חדיש ומפתיע: המחקר הישראלי של האקדמית ת"א-יפו

מחקר ישראלי חדש, שנערך בשנת 2017 בבית הספר לניהול וכלכלה של המכללה האקדמית ת"א יפו, הראה ממצא מפתיע. במחקר השתתפו 200 סטודנטים, שחולקו ל-2 קבוצות: קבוצת המחשב וקבוצת המחברת. הסטודנטים האזינו להרצאה. לאחר ההרצאה נבחנו הסטודנטים במפתיע על החומר שהועבר להם במהלך ההרצאה.

המבחן הזה הראה תוצאות מוכרות – סטודנטים שסיכמו בכתב יד, הצליחו יותר. אך שבוע לאחר מכן נערך שוב מבחן על אותו החומר – וכאן היו התוצאות מפתיעות: הסטודנטים שסיכמו במחשב הצליחו במבחן יותר.

סטודנטיות הלומדות לקראת תואר ראשון או תואר שני בחינוך, יודעות כבר שקשה להסתמך על תוצאות מחקר כזה. לא בטוח שהן מהימנות. ייתכן, למשל, שסטודנטים היו מודעים לכך שסיכום ידני מוביל לזכירה טובה יותר, ומתוך כך הסתמכו עליו ולא למדו היטב את החומר. כך או כך, מדובר במדגם קטן יחסית ובמחקר בודד, שצריך עדיין מחקרי המשך מקיפים בתנאים שונים. עדיין, מדובר בממצאים חדישים ומפתיעים שיכולים להעמיד באור אחר את הסיכום במחשב.

 

עקרון ההתאמה

לכל הדעות, סיכום במחשב מאמץ פחות. לכן, מציעה חוי ארנפלד, לאמץ את עיקרון ההתאמה.

"בל נשכח", היא אומרת לנו "שלא מדובר כאן בסטודנטים צעירים מאוניברסיטה בארה"ב. נשים חרדיות באקדמיה הן בדרך כלל נשואות, בעלות בית, משפחה וילדים. מאמצי ההגעה ללימודים, ההקשבה והריכוז בשיעור הם אתגר בפני עצמו". לכן, היא מציעה, לא תמיד מתאים לבחור באופציה המאמצת. ייתכן בהחלט שסיכום תובעני פחות, הוא האופציה המועדפת.

אנו שואפות להצלחה, ומוכנות להשקיע את המקסימום. אבל לפעמים, אחרי שההתלהבות הראשונית פגה וקשיים מתגלים לאורך הדרך,  בחירה באופציה הקשה תרפה את ידינו. קשה יותר להתמיד בסיכום ידני, ואי התמדה תקשה עלינו עוד יותר.

אז אם את סטודנטית שכוחך במותנייך, נכונות להשקיע את ראשך ורובך בלימודים עומדת לך – לכי על סיכום במחברת. אבל אם זה אחרת, מסלול לימודים מותאם לחרדיות, כולל גם הקלות בעומס. חפשי איפה את יכולה להקל על עצמך, ואם סיכום במחשב הוא דרך לעשות את זה, ייתכן שזה מה שנכון בשבילך.

 

חוי ארנפלד: "כל אחת מאתנו רוצה להצליח. נשים חרדיות באקדמיה מלאות מוטיבציה, חדורות מטרה – להגיע ל-100%. אבל מבחינתי, להצליח זה הרבה מעבר לציון… להצליח זה גם לחוות 100% הנאה במהלך התואר, להיות שלמה עם עצמך ב-100% בכל מאמץ שאת משקיעה, להרגיש 100% עם הדרך שלך בלמידה". אז בכל דרך שאת בוחרת לסכם, במחשב או במחברת – אם לך זה מתאים, זו הדרך הטובה ביותר.  

מחשב או מחברת – איך עדיף לסכם שיעורים אקדמיים_ ראש בראש
מחשב או מחברת – איך עדיף לסכם שיעורים אקדמיים_ ראש בראש

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
לימודי מקצוע לחרדיות

החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות ברורה, אבל מה המשמעות האמיתית של זה? זה הזמן ללמוד על הנושא ולהכיר את המצב לאשורו. אז מה חשבנו שכדאי

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם