תפריט

תואר ראשון לחרדיות

תואר ראשון לחרדיות

יש שינויים שרק במבט לאחור אנחנו אומרים "וואו, איזה מהר זה קרה"! אבל יש שינויים שמתחוללים במהירות כל כך גדולה, שתוך כדי שהם קורים אנחנו משתאים. איזה מהר זה קורה! דוגמא לשינוי כזה הוא ההשכלה הגבוהה במגזר החרדי ותואר ראשון לחרדיות. נושא שהיה סגור ומסוגר, בחינת מוקצה מחמת מיאוס, הפך למיינסטרים, ל"אונזרע" בעגה החסידית. 

 

לא ביום אחד

זר לא יבין את זאת, אבל חוי ארנפלד – בתוך עמה יושבת: מודעת למורכבות, לחלקיקי החלקיקים שמהם מורכב המגזר החרדי.  הרי אינו דומה שטיבל ברחוב רבי עקיבא לשטיבל ברחוב חזון איש, וד"ל. בעוד שקהילות מסוימות תומכות בכל לב בקידום השכלה גבוהה לחרדיות, יש קהילות שבהן השינוי איטי יותר, ושם נצפה עדיין בשיירי חשדנות אופייניים.

אז נכון, אמרנו שהשינוי מהיר וקצבי, אבל בכל זאת – גם את רומא לא בנו ביום אחד. חוי ארנפלד, אמונה על הנגשת תארים אקדמיים לחרדיות, מלאה בסבלנות. וכמו שהיא אומרת – "החריץ הראשון כבר נעשה" – וזה הרי העיקר.

 

מה הוביל לשינוי הזה?

האוניברסיטה הראשונה שנחשבה מודרנית היא אוניברסיטת האלה, שנוסדה במדינת סקסוניה-הנאלט בגרמניה, בשנת 1694. אחריה קמות עוד ועוד אוניברסיטאות מודרניות.נתחילת תקופת ההשכלה, היהדות האורתודוקסית מבינה לאט לאט את הסכנות שבפתח, והיא נלחמת על נפשה: לא מוחלט לכל מה שריח אקדמיה נודף ממנו.

מאז ועד היום

יותר משלוש מאות שנה לאחר מכן, עוד ועוד רבנים ואדמו"רים שולחים, מכוונים ומחזקים את ידיהן של חרדיות שפונות לאקדמיה. איך השינוי הזה קרה?

חוי ארנפלד: "השינויים התרחשו משני הכיוונים: האקדמיה פסקה מלהיות מרכז הכובד של תרבות החילוניות, והיא מספקת הכשרה מקצועית עניינית, תוך רגישות לתרבויות ולערכים של הסטודנטים.ות.מאידך גיסא, במגזר החרדי הבינו שאי אפשר שכל הגברים יהיו אברכים וכל הנשים – מורות. למה? כי זה לא מחזיק את עצמו. לא חברתית, בטח שלא כלכלית".

 

רגע לפני אסון כלכלי: עושים חשיבה מחדש

ההסללה שערכו הסמינרים ללימודי הוראה הייתה כ"כ חד משמעית, שקשה היה לברוח ממנה. כוווולן היו מורות. ולא היו משרות; ולא תקנים; ולא תנאים. וגם המורות המוצלחות ביותר, אלה שהיוו פסגת ההישג האנושי, נאלצו עדיין להיאבק בקשיי הקיום של איפה-יש-מבצע-לפני-החג. כי אם כולן נאבקות על שעות מדודות של הוראה-במערכת-החינוך-החרדית, אין פלא שהמפה פשוט קצרה מדי.

וככה הרכבת נסעה לה. הרבה אמונה, הרבה פשטות ויופי, והרבה אסונות כלכליים. טיפולי שיניים? עוד שנה-שנתיים, כשנתאושש מהחתונה של הגדולה. וכך לגבי המזגן שהתקלקל, והאבחון לילד שמתקשה להתרכז.

 

לא על הלחם לבדו

ומה עם מי שלא רצתה ללמוד הוראה? חוי ארנפלד מעידה על עצמה "הוראה זה מדהים, אבל לפעמים את פשוט מרגישה שמיצית. זה בדיוק מה שקרה לי, ואני בטוחה שאני לא היחידה". וכן, יש כאלה שהרגישו מיצוי עוד לפני שהן התחילו בלימודים.

"זה המקום", מחייכת חוי ארנפלד, "לציין מחקר מעניין בפסיכולוגיה חברתית". המחקר נערך לאורך שנים ובחן את ההשפעה של עבודה מספקת של האם, על חיי המשפחה.

"ההבדל המשמעותי ביותר", מציינת ארנפלד "נמצא בגיל ההתבגרות: לנשים שמוצאות סיפוק במקום העבודה שלהן יש קשר בריא יותר עם הילדים המתבגרים". ההבדל, לדברי החוקרים נעוץ בכך, שכשהילדים צעירים אישה יכולה למצוא סיפוק רב בגידולם. עם ההתבגרות אחד התפקידים המורכבים והמשמעותיים של האם הוא "לשחרר" ולאפשר להם יותר עצמאות ואוטונומיה. אישה שאין לה סיפוק בעבודה ממשיכה להיאחז בילדיה כמקור לסיפוק.

 

תואר ראשון לחרדיות – הדרך להצלחה עוברת באקדמיה

אז היה ניסיון להפוך את כולנו להייטקיסטיות בלי תואר. זה לא הוכיח את עצמו משום כיוון: תואר בהייטק הוא חשוב ומשמעותי מחד, ולא כל אחת יכולה לעבוד בהייטק מאידך. זה לא מתאים לשוק העבודה, ליכולות האישיות ולנתונים המשפחתיים של כל אישה חרדית.

התובנה הייתה חד משמעית: הצלחה כלכלית, סיפוק אישי והתפתחות – זה רק דרך האקדמיה. חוי ארנפלד הייתה מהראשונות שראו את זה קורה- ומהיחידים שעשו משהו בשביל שזה יקרה טוב.

 

תואר וחרדיות – לא סותר

אז ללמוד לתואר – כן. אבל זה צריך להיות מותאם, מכל הבחינות. חוי ארנפלד מזהה 4 מאפיינים של תואר ראשון לחרדיות: סביבה איכותית; תוכן נקי; לו"ז מותאם; וצוות שמספק תמיכה מסביב.

 

סביבה איכותית

סביבה איכותית מהי? נשים חרדיות מעוניינות ללמוד בלימודים בהפרדה. אצל חוי ארנפלד לומדות הסטדונטיות בחברת נשים בלבד, מכל גווני הקשת של המגזר החרדי. זה יוצר שונות מגוונת וגם שמירה ואיכות. כשהסביבה מכירה את אורחות חייך ואת לא מתבלטת, זה מרגיש בבית.

 

תוכן נקי

חשוב להבין שלא כל תואר ראשון מכיל בבסיס תכנים שאינם מותאמים. תואר ראשון במנהל עסקים למשל הוא מלכחתילה ללא כל בעיה של תוכן. אך גם תואר ראשון בחינוך, שבו עלולות להתגלע נקודות מחלוקת, יוד הצוות של חוי ארנפלד לנווט בחכמה בין רמה לנקיות וליצור תוכן מותאם, נגיש ועם זאת עדכני ומקצועי.

 

לו"ז מותאם

כאישה חרדית לא מתאים לך להגיש מטלה בפורים או בערב פסח… בכלל, את צריכה תואר שיאפשר לך גם לנהל בית וגם לפרנס. אז כן, כדי שהכל יקרה ביחד ואת תצליחי להחזיק את חלקי חייך השונים, את צריכה תואר שמתחשב בלו"ז הזה. וזה לא קל, אבל עם הרבה מאמץ ומוטיבציה זה פשוט קורה.

חוי ארנפלד מתעקשת: "גם אישה שכבר עובדת ויש לה שבעה ילדים, יכולה לבוא ולעשות תואר באמצע החיים! שום דבר לא יעמוד בדרכך, כשאת בוחרת בתואר שפשוט מותאם לך".

 

צוות ותמיכה

ומעל לכל – הצוות התומך. במלגות, בשיעורי עזר, באבחונים, בהווי. לימודים לתואר פירושם לעבור דרך, ועם חוי ארנפלד – יש מישהו שמלווה אותך לאורך כל הדרך הזאת.

תואר ראשון לחרדיות – זה קורה אצל חוי ארנפלד, עבור מעל 4000 סטודנטיות. מוזמנת להצטרף להצלחה!

תואר ראשון לחרדיות
תואר ראשון לחרדיות

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
לימודי מקצוע לחרדיות

החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות ברורה, אבל מה המשמעות האמיתית של זה? זה הזמן ללמוד על הנושא ולהכיר את המצב לאשורו. אז מה חשבנו שכדאי

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם