תפריט

לימודים כהתפתחות אישית

בימינו, לימודים הם לא רק מקצוע. כדאי לראות לימודים ככלי להתפתחות אישית. 

 

הסיבות לפנייה ללימודים גבוהים ולרכישת השכלה הן מגוונות. יש הרואים בהם ערך פרקטי בלבד – לימודים הם כלי לרכישת מקצוע, לשיפור תנאי השכר ויכולת ההשתכרות, ליצירת קשרים ועוד. אך מלבד הערך הפרקטי שיש להם, לימודים הם גם דרך לקדם התפתחות אישית במגוון אספקטים והיבטים, אישיותיים, מנטליים ועוד. אם את מתלבטת לגבי מסלול לימודים ומחפשת סיבות נוספות לחשיבות הרבה שלהם, כדאי לך להמשיך לקרוא על לימודים כהתפתחות אישית. 

 

התפתחות אישית – מדוע היא חשובה?

התפתחות אישית נתפסת לעתים כאיזושהי מותרות או עיסוק מוגזם בעצמי, אבל האמת היא שמדובר בצורך נפשי אמיתי שיש לכל בני האדם. על פי מודל פירמידת הצרכים של מאסלו, המימוש העצמי הוא חלק מהצרכים שעלינו למלא כדי להרגיש שלמים ובריאים, וגם אם אינו בסיסי כמו מזון או תחושת ביטחון, הוא בהחלט צורך אמיתי ולא פינוק. ישנם בני אדם שיכולים להישאר באותו מקום ובאותו מצב כל חייהם, אבל מצב כזה, של קיפאון סטטי, בלי להשתנות מבחינה אישית, משפחתית, מקצועית – לא מתאים למרבית בני האדם ועלול להוביל לתחושות קשות של מצוקה וייאוש. התפתחות אישית היא חיונית כדי להרגיש שלמים כבני אדם, ויעידו על כך אנשים רבים המתקשים להתפתח ולמצוא כיוונים לקדם את עצמם, שפעמים רבות מגיעים למצבי קיצון קשים.

 

מדוע התפתחות אישית חשובה לנשים באופן מיוחד?

הסברנו מדוע התפתחות אישית חשובה ככלל, אך עבור נשים יש לה חשיבות מיוחדת. כאישה, החיים שלנו סובבים יותר סביב אחרים – גם היום, לצערנו, הטיפול בבית ובגידול הילדים נותר בעיקרו אצל האישה. כמובן, הקמת משפחה וגידול ילדים הם התפתחות במישור מסוים ואין לזלזל בכך, אבל התפתחות אישית קשורה גם להיבטים נוספים, וחשוב לא לשכוח את עצמך בין כל יתר הדברים שאת עושה, אלא מדי פעם לשים את הדגש על עצמך, על הצרכים שלך ועל ההתקדמות שלך.

 

לימודים כהתפתחות אישית – מה הופך לימודים לכלי להתפתחות אישית?

אם כך, ברור לנו שהתפתחות אישית היא משהו שחשוב לשאוף אליו ולא לוותר עליו. כיצד הלימודים הגבוהים מקדמים את ההתפתחות האישית שלנו? הנה לדוגמא מספר היבטים בהם ניתן לראות כיצד לימודים הם כלי להתפתחות אישית.

 

פיתוח הקריירה

לימודים הם כמובן בראש ובראשונה אמצעי לרכישת מקצוע ולפיתוח הקריירה. גם עבור מי שלא רואה עצמה קרייריסטית, העבודה והפרנסה תופסות חלק נכבד מהיום. עבודה במקום ובמקצוע שהולמים את כישורינו, כך שאנחנו מוצאות עניין וסיפוק, תורמת הרבה להתפתחות האישית ולתחושת המוטיבציה. מכיוון שכך, ככלי להתפתחות אישית לימודים הם צעד בסיסי חשוב שכן הם הבסיס לכל ההתפתחות המקצועית שלנו.

 

הרחבת אופקים ורכישת ידע

ייעוד נוסף של לימודים הוא הרחבת עולמות הידע שלנו. לימודים מאפשרים לנו להיחשף למידע ולעולמות תוכן חדשים, וכך מאפשרים לנו לחשוב על דברים שלא היינו חושבים עליהם, לפתח תחומי עניין נוספים ולהגיע בכוחות עצמנו לחומרים נוספים שיעוררו בנו עניין. בנוסף, בין אם תבחרי ללמוד באוניברסיטה, במכללה ציבורית או מכללה לחרדיות, בכל מקום אליו תגיעי תפגשי מרצים שלא היית פוגשת אחרת וכמובן נשים המגיעות מרקע שונה ומתעניינות בדברים שונים. הרחבת העולם החברתי שלנו גם היא חלק מההתפתחות שפנייה ללימודים גבוהים מאפשרת.

 

פתיחת דלתות נוספות בעתיד

מעבר לתרומה של הלימודים לפיתוח הראשוני של הקריירה, הם מאפשרים לנו נטוורקינג – יצירת קשרים והיכרויות שיועילו לנו בהמשך, וכמובן שסיום לימודים בהצלחה יפתח לנו אפשרויות נוספות לרכישת מקצוע על ידי המשך לימודים לתואר שני.

 

רכישת כלים ומיומנויות שיקדמו אותנו בהמשך

בנוסף לתוכן ולידע, לימודים הם כלי להתפתחות אישית משום שאנחנו רוכשות בהם מיומנויות נוספות – ניהול זמן, התארגנות, הצגה מול קהל, משמעת עצמית, למידה עצמית – כל אלו נדרשים בלימודים לתואר, ואלו מיומנויות שמועילות אחר כך בחיים, גם בחיי היומיום אך כמובן בשוק התעסוקה ובחיי העבודה.

 

התמודדות עם אתגרים ופיתוח חוסן

במהלך הלימודים האקדמיים יש צורך בהתמודדות עם אתגרים שונים, ולעתים גם עם כישלונות – בין אם כישלונות אמיתיים, כאלה שמצריכים קורס חוזר, ובין אם מדובר בכישלון במובן של אי עמידה בסטנדרטים של עצמנו. סטודנטית שהייתה רגילה להצטיין ללא מאמץ, מגיעה ללימודים האקדמיים וצריכה פתאום להשלים עם ציונים נמוכים יותר – צריכה להתמודד עם אתגר לא פשוט ולפתח חוסן נפשי. הצורך להתמודד עם אתגרים וכישלונות הוא חשוב מאוד, והוא עוד מימד של לימודים כהתפתחות אישית.

 

חיזוק הדימוי העצמי

עמידה בהצלחה ביעדים לימודיים יכולה לחזק את הדימוי העצמי ולהוביל את הסטודנטית לתחושת דימוי וערך עצמי טובות יותר. היכולת להתמודד בהצלחה עם ניהול זמן לחוץ, עומס משימות, תכנים שלאו דווקא הבנו בהתחלה ודרישות לימודיות שאתגרו אותנו, תותיר אותנו בסופו של דבר עם תחושת מסוגלות עצמית גבוהה יותר ואמונה רבה יותר בעצמנו.

 

לימודים כהתפתחות אישית עבור נשים חרדיות

עבור נשים חרדיות, יש להתפתחות האישית שהלימודים מאפשרים חשיבות מיוחדת, מעבר לחשיבות הכללית עבור נשים. מרבית הנשים החרדיות נישאות ומקימות משפחה בגיל צעיר מאוד כך שכשהן מגיעות לשלב הלימודים האקדמיים הן כבר פעמים רבות אימהות, לעתים אפילו למספר ילדים. היכולת שלהן להקדיש לעצמן ולקדם את עצמן מוגבלת בשל התנאים האלה. מנגד, נשים חרדיות נושאות פעמים רבות גם באחריות לפרנסת הבית, בשל העיסוק של בעליהן שאינו מאפשר הכנסה מכובדת דיה. השילוב של שני הגורמים הללו גורר את הצורך של האישה החרדית בלימודים וברכישת מקצוע שיעניין ויספק אותה, במידה והיא מחפשת מימוש עצמי גם כאדם ולא רק כאשת משפחה. לכן לימודים לחרדיות הן כלי משמעותי ביותר להתפתחות עצמית.

 

מסלולי לימוד התורמים להתפתחות אישית

לצד הסיבות החשובות שהוזכרו קודם לכך שנשים מוצאות עצמן מביאות ילדים במקביל או אף לפני שהן מתחילות את הכשרתן המקצועית והאקדמית, כרוכים בכך כמובן אתגרים לא פשוטים.

  1. הנדסת תוכנה – מקצוע המקדם את האישה לעבר קריירה מכניסה ומגוונת, שתאפשר לה גם להתפתח מקצועית ולרכוש מיומנויות חדשות לאורך השנים.
  2. מנהל עסקים – מסלול לימודים המעודד יצירת "נטוורקינג" ומיומנויות בין אישיות כמו הצגה מול קהל ופיתוח חשיבה יזמית.
  3. לימודי CBT – מסלול לימוד המאפשר, מלבד רכישת תחום עיסוק מעניין ומכניס, גם היכרות עם תחום דעת מרתק ורכישת ידע חשוב.
  4. לימודי ניהול וארגון בחינוך – בעוד שתחום החינוך ככלל הוא תחום עיסוקן של רבות ורבים, הרי שעבור ניהול של מוסדות חינוך או תפקידי ניהול אחרים במערכת נוטים פעמים רבות להעדיף דמויות גבריות, ובחירה בקריירה ניהולית, גם בתחום החינוך, היא התפתחות אישית במובן זה שהיא מאפשרת לנו לפרוץ דלתות זכוכית.

 

המסלולים הללו ומסלולים רבים אחרים שלא הוזכרו, תורמים, כל אחד בדרכו, להיבטים שונים בהתפתחות האישית של הסטודנטיות והסטודנטים, ובהחלט מדגימים את התרומה של לימודים כהתפתחות אישית.

 

לסיכום

לימודים הם אמצעי חשוב בתהליך ההתפתחות האישית שעוברות נשים במהלך חייהן. הפוקוס על עצמך, ההתמקדות בקידום האישי שלך והרכישה של כלים ומיומנויות חדשות שישרתו אותך בהמשך, כולם מהווים חלק חשוב מהיותם של הלימודים כלי להתפתחות אישית.

לימודים כהתפתחות אישית
לימודים כהתפתחות אישית

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
תנאי קבלה לתואר שני

תואר שני בחלק מהמקצועות הוא כרטיס כניסה לעבודה ולעיתים מהווה תנאי בסיס בכניסה למסלול לימודים.

הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום

לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
תנאי קבלה לתואר ראשון

לקראת הרשמה ללימודי תואר ראשון? בואי לבדוק מהם תנאי ההרשמה והאם את עומדת בהם. נבהיר כבר עכשיו שתנאי הקבלה משתנים בין מוסד לימודים אחד למשנהו

קראי עוד »
תנאי קבלה לתואר שני

תואר שני בחלק מהמקצועות הוא כרטיס כניסה לעבודה ולעיתים מהווה תנאי בסיס בכניסה למסלול לימודים. אז איך מתקבלים ללימודי תואר שני ומה הקריטריונים הנדרשים כדי

קראי עוד »
תחרות סטודנטיות השנה

תחרות סטודנטית השנה-חוי ארנפלד לקראת סיומה של שנה"ל האקדמית תשפ"ד- 2024 , שנה בה חווינו טלטלות קשות וכואבות לפרט ולכלל, התבקשו הסטודנטיות במכללות השונות לבחור

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם