תפריט

תואר שני טיפול באמצעות אמנויות – תרפיה בפסיכודרמה

להאזנה:

 

פסיכודרמה כשיטה טיפולית הפכה בשנים האחרונות למקצוע מבוקש בעולם הטיפול כשהיא מספקת יתרונות רבים עבור ילדים, נוער ומבוגרים. לימודי טיפול בפסיכודרמה של חוי ארנפלד מכללה לחרדיות – מתאימים לבעלות תואר ראשון שלהן גישה ותשוקה לעולם הטיפול הרגשי בנוסף לרצון להתמקצע בתחום וללמוד את שיטת הטיפול מהמומחים בתחום הפסיכודרמה. לימודים לחרדיות בתחום הפסיכודרמה – המידע למטפלת הפוטנציאלית.

 

מהי תרפיה בפסיכודרמה?

פסיכודרמה מיוונית מתורגמת למונח "פעולת הנפש". למעשה, בטיפול בפסיכודרמה המטופל מודרך לפעול בסיטואציות שונות מהעבר ולשחזר אותן אקטיבית כאשר הוא נמצא בסביבה בטוחה ומוגנת בהנחיית מטפל מקצועי.

בשונה משיטת הטיפול הותיקה בה הטיפול הפסיכולוגי מבוסס שיחות וכולל העלאת זכרונות באמצעות דיבור וכן שחזור סיטואציות ותמלול הקושי הנפשי לכדי מילים, כאן הטיפול עושה צעד קדימה ומאפשר למטופל לחוות מחדש את הקשיים השונים באמצעות דרמה – פעולה.

מייסד השיטה, פסיכיאטר וינאי בשם ג'ייקוב לוי מורנו, היה איש מקצוע בעל ניסיון שביקש "לשכלל" את הטיפול הפסיכולוגי מכיוון שסבר שהוא לא מספק. מורנו האמין בדבריו של שייקספיר שהעולם הוא במה ואנחנו שחקנים ומהם שאב השראה לפיתוח שיטתו המקורית.

פסיכודרמה אינה מיועדת לשחקנים מקצועיים בלבד, לפי שיטתו של מורנו בכל אחד מאיתנו יש שחקן המשחק בזירות רבות ושונות במהלך חייו. בשעת הטיפול המטופל יכול "לשחק זכרונות" ולחוות בפועל מצבים שגורמים לו לאי נוחות ואף מצוקה בנוכחות של מטפל מקצועי ותומך, מה שלפי מורנו מביא להקלה וריפוי.

כאשר מתבונן האדם על החוויה שעבר במרחב מוגן ובהנחייה תומכת, הוא מסוגל לבחון את החוויה ממבט רחב יותר ואף להביא פרשנות אחרת למסקנותיו או התנהגות אלטרנטיבית שתועיל לו. שיטה זו מאפשרת תזוזה מאזור הנוחות לצורך שיפור ההתנהגות והתחושה.

בפסיכודרמה מושם הדגש על הפחתה של חרדה ומצוקות שונות לצד פיתוח היכולת היצירתית והספונטניות בחיי היומיום כתחליף למקובעות מחשבתית והתבוססות בתפיסות יסוד לקויות.

תואר שני טיפול באמצעות אמנויות - תרפיה בפסיכודרמה
תואר שני טיפול באמצעות אמנויות – תרפיה בפסיכודרמה

פסיכודרמה – לימודים לחרדיות

חוי ארנפלד-מכללה לחרדיות מנגישה לימודי תרפיה בפסיכודרמה לנשים חרדיות בהתאמה לצרכי המגזר, מדובר בקבוצה נשים ייחודית בתוך כיתה כללית ובהתחשבות מלאה בימי חגים ובצומות. לימודי פסיכודרמה מטעם המכללה מועברים על ידי מיטב המרצים בתחום מתוך דגש על הכשרת מטפלות מקצועיות בעלות ניסיון בעולם הטיפול שתגענה לעולם המעשי עם ארגז כלים טיפולי עשיר וידע רב.

מתוך היכרות עם הביקוש הרב למטפלות איכותיות בציבור החרדי, מציעה חוי ארנפלד לימודי טיפול בפסיכודרמה עבור בעלות תואר ראשון. אין ספק כי בעולם הטיפול ישנו צורך בהתאמת המטפל לעולם ממנו בא המטופל לצורך יצירת חיבור ולהבנת המושגים, המונחים והערכים עליהם מושתתים חייו. באמצעות לימודי פסיכודרמה לחרדיות ניתנת אפשרות להכשרת נשים חרדיות לעבודה בתחום בצורה המקצועית ביותר.

 

טיפול בפסיכודרמה – תנאי הקבלה

קיימים תנאי קבלה שונים לצורך כניסה למסלול לימודי פסיכודרמה במכללת חוי ארנפלד לחרדיות. שימו לב כי קיימות אפשרויות בחירה בין כמה מהתנאים המובאים להלן:

 

לימודי תואר ראשון

על המעמדת ללימודי פסיכודרמה להציג אישור סיום תואר ראשון מטעם מוסד אקדמי מוכר. ציון הסף הוא 80. סטודנטית שלמדה לתואר באוניברסיטה זרה תידרש להשיג אישור ממשרד החינוך, מהאגף הייעודי להערכת תארים מחו"ל שיאשר כי התואר שווה ערך לתואר ראשון ישראלי שנעשה בארץ.

 

המלצות

יש להביא כחלק מתהליך הקבלה – 3 המלצות חתומות על ידי ממליצים מהתחום האקדמי או מהמישור התעסוקתי. יש להציג את ההמלצות המקוריות בתהליך הרישום.

 

גיליונות ציונים

יש להציג גיליונות מלאים ומקוריים בלבד המפרטים את כל הציונים הנכללים בהענקת תואר ראשון מהמוסד האקדמי.

 

אישורי לימודי קורסים שונים

כל מועמדת ללימודי טיפול בפסיכודרמה נדרשת להביא אישור לימודי קורסי מבוא בפסיכולוגיה וכן שיטות מחקר בציון סף של 80 נקודות. להלן הקורסים הנדרשים:

  • פסיכולוגיה התפתחותית
  • מבוא לפסיכולוגיה
  • תיאוריות אישיות
  • שיטות מחקר
  • פסיכופתולוגיה
  • פסיכופיזיולוגיה
  • סטטיסטיקה

מועמדות שלהן תואר ראשון אשר לא עברו את הקורסים שנמנו לעיל נדרשות להשלים לימודים אלו במוסד אקדמי מוכר בממוצע של 80 ומעלה עד תחילת שנת הלימודים.

 

אישורי שעות התנסות

יש להשיג אישור הכולל תיעוד של 300 שעות לימוד פורמלי באחד מהתחומים הבאים: דרמה/משחק/תיאטרון. האישור יינתן ממוסד אקדמי/מקצועי/אומנותי העוסק בתחום ומעניק תעודה מוכרת. בנוסף לאישור הנ"ל יש להציג גם 200 שעות של ניסיון בשדה.

 

אישורי צבירת 300 שעות

יש להציג אישורים ממוסד אקדמי על צבירה של שעות משחק, דרמה או תיאטרון בפועל.

 

אישור צבירת 200 שעות

יש לשלוח אישורים של שעות בימוי/השתתפות בפועל במופעים והצגות או אישורים על הוראה והדרכה בתחום. באם הסטודנטית חסרה את השעות הכלולות בדרישות הסף לקבלה ללימודים ניתן להמיר את השעות בהצגת תיק עבודות או הגשת פרויקט שלו ביטוי אמנותי לפי דרישות מסוימות.

 

ראיון קבלה

קבלת מועמדת למכללה לחרדיות של חוי ארנפלד ללימודי תרפיה בפסיכודרמה מותנית בראיון קבלה הנחלק לשני חלקים: ראיון אישי וראיון קבוצתי.

 

טיפול בפסיכודרמה – תוכנית הלימודים

בין קורסי החובה נמנים הקורסים הבאים:

  • אמנות והתפתחות האדם – הקורס עוסק בתיאוריות השונות ממבט רב תחומי על פסיכולוגיה התפתחותית ועל הקשרים האומנותיים, הקוגניטיביים, הפיזיים, הנוירולוגיים והחברתיים.
  • תיאוריות וגישות בתחום הפסיכותרפיה – בקורס מוצגות תיאוריות מרכזיות בתחום הטיפול הפסיכולוגי והבנת היסודות עליו הוא מבוסס.
  • מבוא לטיפול בפסיכודרמה – חשיפה ליסודות הטיפול בשיטה וכן לאסכולות מובילות בעולם הפסיכודרמה.
  • אבחון פסיכולוגי – הצגת השיטה הפסיכולוגית להערכה ואבחון מטופל לאיתור כוחות וקשיים אצל האדם המגיע לטיפול מתוך שאיפה לבניית תוכנית טיפולים מותאמת.
  • אבחון בטיפול פסיכודרמטי – פיתוח ראייה אבחנתית בתחום הפסיכודרמה.
  • אתיקה וסטנדרטים בטיפול פסיכולוגי – למידת יסודות ועקרונות האתיקה בטיפול הפסיכולוגי לצד לימוד עקרונות אתיים ייעודיים למקצועות טיפול רלוונטיים. וכן למידת סוגיות הקשורות בדילמות אתיות.
  • טיפול בקבוצות-מודלים ומיומנויות – הקניית כלים להנחיית קבוצות בשיטה פסיכודרמטית תוך שילוב חקירה, למידה עיונית והתנסות.
  • תיאוריות ושיטות בטיפול בפסיכודרמה – ניתוח והבנה של תהליכים פסיכודרמטיים ועיבוד תהליך פסיכודרמטי בצורה מלאה.
  • שיטות מחקר – היכרות עם השיטות המקובלות כיום במחקר האקדמי.
  • שיטות מחקר ואומנויות – הבנת הקשר בין שיטות מחקר לבין אומנות, יצירה וחקירה של אומנות.
  • מבוא להתנסות קלינית בפסיכודרמה – קורס לימודי התנסותי שמאפשר לסטודנטיות להיות שותפות בתהליך טיפול פסיכודרמה בצורה קבוצתית ויחידנית. הקורס מתקיים במסגרת קלינית ומאפשר העמקת התיאוריות עליהן מבוסס החלק הטיפולי ותרגול מיומנויות חשובות בתהליך.
  • סמינר הדרכה בטיפול בפסיכודרמה – ליווי בהכשרה המעשית וחיבור בין התיאוריה לבין עבודה קלינית עם סוגי מטופלים שונים בהבנה מעשית של תהליך הטיפול. במהלך הקורס תידרשנה הסטודנטיות לחקור ולערוך עבודת גמר בנושא מסוים.
  • סוגיות בטיפול באמנויות – סקירת נושאים מרכזיים בעולם הטיפול באומנויות על מנת לאפשר לסטודנטיות לעבד את התוכן ולסכם את תהליך ההכשרה.

 

השתלבות תעסוקתית בתחום הפסיכודרמה

בוגרות לימודי פסיכודרמה מבוקשות במוקדים תעסוקתיים רבים ביניהם: משרד הבריאות, משרד הביטחון, משרד החינוך, פנימיות, מוסדות לימוד, בתי חולים ועוד. הטיפול ניתן לילדים, נוער ומבוגרים מכל שכבות האוכלוסייה הן במסגרת פרטנית והן במסגרת קבוצתית. לאחר ניסיון של מספר שנות עבודה בתחום יכולה בוגרת לימודי פסיכודרמה לפתוח קליניקה פרטית.

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

כנסים ומסיבות

לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
ההרצאה של מיכל גרוס

הרצאה של מיכל גרוס

מס' ימים לאחר חג השבועות תשפ"א התכנסנו יחד, סטודנטיות ובוגרות המיזם של "חוי ארנפלד" ושמענו בזום את הרצאה של מיכל גרוס. ההרצאה הועברה במסגרת הפעילויות

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם