תפריט

הסבה מקצועית לחרדיות

מי אמר שאנחנו צריכות להישאר עד הפרישה לגמלאות עם אותו מקצוע שבחרנו בגיל צעיר? אנחנו משתנות, מתפתחות, מגלות בעצמנו אופקים וכוחות חדשים, ולכן גם שינוי של הזהות המקצועית שלנו הוא משהו שיכול להיות שנרצה לעשות. למזלנו, בשנים האחרונות הנושא של הסבות מקצועיות הולך ומתעצם, והאפשרויות לבצע הסבה מקצועית לחרדיות התפתחו אף הן. קראי עוד על הנושא של הסבה מקצועית לנשים חרדיות.  

 

מהי הסבה מקצועית? 

הסבה מקצועית היא כל תהליך שבסופו משנים את התעסוקה המקצועית. הסבה מקצועית יכולה להיות בעלת תצורות שונות – היא יכולה לכלול לימודים או לא, יכולה להיות פנייה להקמת עסק עצמאי, יכולה להיות שינוי קטן בעיסוק או גדול מאוד – אבל המהות היא שינוי המקצוע. 

 

מדוע בשנים האחרונות הסבה מקצועית הופכת יותר ויותר פופולרית? 

בשנים האחרונות, העולם התעסוקתי והמקצועי משתנה ומתפתח במהירות גבוהה. מקצועות משנים את פניהם, עבודות חדשות נוצרות ואחרות הופכות ללא רלוונטיות. מלבד זאת, העולם שבו אנחנו חיים פחות יציב מאשר בעבר. בתנאים אלו, ברור שקשה לנו יותר להתחייב לאותו עיסוק לאורך כל שנות העבודה. אם בדור הקודם היה מקובל להתחיל לעבוד, למצוא משרה מסודרת ולהישאר בה עד הפרישה לגמלאות, הרי שהיום אין כמעט אפשרות ריאלית כזו. לכן ברור שיותר ויותר אנשים מחפשים לעצמם שינויים מקצועיים והתפתחויות תעסוקתיות. 

 

מקצועות שאליהם מקובל לבצע הסבה מקצועית

קיימות גישות שונות להדרכת הורים, הנה כמה גישות לדוגמא. 

  • מחשבים והייטק: מקצועות הקשורים לעולם ההייטק נחשבים אטרקטיביים, מכניסים ובעלי יוקרה גבוהה, לכן פעמים רבות בעת הסבה מקצועית תהיה נטייה לבחור מקצועות אלה. 
  • עיצוב: תחומי העיצוב מאפיינים מאוד קריירה שנייה, בעיקר של מי שהצליחו להכניס יפה ולחסוך בקריירה הראשונה ועכשיו פונים להגשים חלום.  
  • חינוך והוראה: גם תחום החינוך מושך רבים שמוצאים בו עניין ואף מגיעים מתחושת שליחות. 
  • סיעוד: מעבר להיותו תחום פרקטי ומבוקש מאוד, בהינתן המשרה הנכונה, משמרות וכוננויות, עבודתה של אחות יכולה להיות מכניסה מאוד.

אלה הן כמובן רק כמה דוגמאות. הסבת מקצוע מאפשרת למעשה בחירה בכל מקצוע שנמצא בו עניין. 

 

מה ייחודי בתהליך הסבה מקצועית לחרדיות? 

אם במגזר הכללי הסבת מקצוע היא כבר עניין מוכר ושגרתי, הרי שבמגזר החרדי השמרני יותר, קיימת עדיין יותר חשדנות כלפי שינוי מקצוע באמצע החיים, וזאת בשילוב עם העדפה למקצועות קלאסיים ומוכרים יותר, הופכת את הנושא של הסבת מקצוע לחרדיות לחדש יותר ולכזה שמחייב יותר מאמץ ושבירת תקרות זכוכית. נתייחס כעת יותר לעומק בכל הקשור לאתגרים ולחשיבות שיש בהסבת מקצוע דווקא עבור האישה החרדית, ועל האפשרות של מכללה לחרדיות לתת מענה בתחום זה.

 

האתגרים בהסבה מקצועית עבור נשים חרדיות

חשוב להגיד תחילה שהסבה מקצועית כוללת מורכבות וקשיים בכל גיל, בכל מצב משפחתי ולכל אדם. אך עבור נשים חרדיות, יש בה אתגרים ייחודיים שאינם תמיד מנת חלקן של נשים ממגזרים אחרים.

  • מפרנסות דומיננטיות – האישה החרדית היא לרוב הדמות הדומיננטית, ופעמים רבות אף היחידה, בפרנסת הבית, בשעה שאב המשפחה לומד והכנסתו מועטה מאוד. לימודים של מקצוע חדש גוררים בהכרח צמצום זמני של ההכנסה, ואף במקביל יש לשלם עבור הלימודים, מה שעשוי להרתיע נשים מכניסה לתהליך של הסבה מקצועית.
  • ביקורת חברתית – החברה החרדית היא חברה סגורה ומלוכדת, מרובת לחצים וביקורת. סיטואציה של חוסר תמיכה חברתית תקשה על כניסה לתהליך הסבת מקצוע לחרדיות, בפרט אם מישהי בוחרת לפנות למקצוע פחות מקובל ושגרתי בחברה בה היא חיה.  
  • לימודים תוך כדי הכל – על אף העומס המוטל על כתפיה של הישראלית הממוצעת, שמשלבת עבודה עם ניהול בית וגידול ילדים, האישה החרדית פעמים רבות עמוסה עוד יותר, בשל שילוב גודל המשפחה עם היותה המפרנסת העיקרית. השילוב של לימודי מקצוע חדש עם כל זה עשויים להיות מאתגרים עוד יותר מאשר לאישה שאינה חרדית, המגדלת משפחה יותר קטנה.
  • מחסור בנטוורקינג – אחד האתגרים בהסבת מקצוע הוא השמה לתעסוקה בפועל אחר כך. נטוורקינג, היכרות עם עוד אנשים בתחומי תעסוקה שונים, יכול להקל בהתמודדות עם אתגר זה של השמה ראשונית אחרי רכישת מקצוע חדש, אלא שלנשים חרדיות אין כמעט הזדמנות לרכוש נטוורקינג עם נשים במגוון מקצועות רחב.
  • היכרות חלקית עם מגזרי תעסוקה – הבסיס לבחירת מקצוע הוא קודם כל הכרה בו כאפשרות. נשים במגזר החרדי עשויות להיות מוגבלות למספר מקצועות מצומצם יותר, בגלל שילוב בין תכתיבים חברתיים, לחץ מהמשפחה ודעות קדומות. בשל כך, תהיה להן קשת קטנה יותר של מקצועות מהן יוכלו לבחור מקצוע מתאים להסבת מקצוע.

 

החשיבות בהסבה מקצועית, במיוחד עבור נשים חרדיות

על אף האתגרים והקשיים הכרוכים בביצוע הסבה מקצועית לחרדיות, יש חשיבות דווקא עבור האישה החרדית לא לוותר ולבצע את אותו שינוי שהיא חולמת עליו.

שיפור אפיקי פרנסה

עבודה עבור האישה החרדית היא קודם כל פרנסה. רבות מהמשפחות החרדיות הגדולות וברוכות הילדים נשענת על האישה כמפרנסת עיקרית או יחידה. במציאות שכזו, חשוב שהאישה תמצה את יכולות ההשתכרות שלה היטב, שכן אין לה פריבילגיה לעבוד במשרה לא מתגמלת. נכון, בתקופת ההכשרה, ולעתים במשרה הראשונה אחרי ההסבה ההכנסה של האישה עשויה להיות פחותה, אך חשוב לראות את זה כהשקעה לעתיד.

מודל לחיקוי לנשים בחייך

ממש כמו שבחירה במסלול לימודים לחרדיות יכולה להיות השראה עבור אחיות, גיסות, חברות, ואפילו בנות, שיצאו יום אחד בעקבותייך להגשים חלום, ממש כך גם הסבה מקצועית. היכולת להוות מודל לחיקוי חיובי ומעצים לנשים בסביבתך היא לא מובנת מאליה וחשוב לא לוותר עליה. דמייני שהבנות שלך יכולות לראות אמא שחוקה ועייפה מהמקצוע שלה, או אמא מסופקת ומצליחה. איזו אמא תעדיפי שהן יראו? לדעתנו, התשובה ברורה. אם היא ברורה גם לך, את מבינה כמה את חשובה כמודל לחיקוי, ולכן לא כדאי לוותר על הסבה מקצועית אם את מעוניינת בה.

בריאות ורווחה נפשית

שחיקה ועיסוק לאורך שנים במקצוע שכבר לא מתאים לך יכול להיות מסוכן לבריאות הפיזית והנפשית. נכון, אנחנו לא מתפנקות ובכל עבודה יש רגעי משבר ושפל, אבל אם לאורך שנים את מרגישה שהמקצוע שלך לא נכון לך ואת לא מוצאת בו כלל עניין או סיפוק, יתכן מאוד שעל אף האתגרים הכרוכים בכך שווה לשקול הסבה מקצועית.

 

הדרך הנכונה לעשות הסבה מקצועית היא יחד עם נשים כמוך 

כמו עוד הרבה דברים בחיים שדורשים תהליך מאתגר ולעתים ממושך, גם תהליך של הסבה מקצועית לחרדיות מומלץ לעשות בקבוצה תומכת. למידה של מקצוע חדש באופן התואם לאורחות חייך, בקבוצה נשית, עם נשים שמבינות את העולם ממנו את מגיעה ואת האתגרים עמם את מתמודדת. היכולת של הקבוצה להקל על הקשיים ולסייע בהתמודדות היא עצומה. הקבוצה מסייעת בהתמודדות עם לחצים חברתיים ומשפחתיים ומאפשרת להגדיל את רשת ההיכרות, שתסייע במציאת עבודה ראשונה אחרי סיום רכישת המקצוע החדש.

אם את שוקלת הסבה מקצועית ורוצה לשמוע עוד על הסבה מקצועית לחרדיות, זכרי שאת לא צריכה לעשות את זה לבד. במסלולי הלימוד של חוי ארנפלד תוכלי ללמוד עם נשים כמוך ולקבל מעטפת תומכת שדרושה כל כך בעת רכישת מקצוע חדש. אנחנו מזמינות אותך ליצור קשר עם חוי ארנפלד והצוות שלה ולקבל פרטים נוספים.

הסבה מקצועית לחרדיות
הסבה מקצועית לחרדיות

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
תואר שני בטיפול רגשי

טיפול רגשי הוא תהליך שנועד כדי לסייע בתחום הרגשי עבור אנשים מכל גווני האוכלוסיה הסובלים

תואר שני בשנה בזום

לא חייבים לנסוע בשני אוטובוסים במכללה או לחפש חניה במשך רבע שעה. לא. היום, בעידן

תנאי קבלה לתואר שני

תואר שני בחלק מהמקצועות הוא כרטיס כניסה לעבודה ולעיתים מהווה תנאי בסיס בכניסה למסלול לימודים.

הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
תואר שני בטיפול רגשי

טיפול רגשי הוא תהליך שנועד כדי לסייע בתחום הרגשי עבור אנשים מכל גווני האוכלוסיה הסובלים מקשיים שונים. לימודי תואר שני בטיפול רגשי מכשיריםי מטפלים ומטפלות

קראי עוד »
תואר שני בשנה בזום

לא חייבים לנסוע בשני אוטובוסים במכללה או לחפש חניה במשך רבע שעה. לא. היום, בעידן הטכנולוגי בו ניתן להזמין משקפיים בלי ללכת לאופטיקה ולקבל חוות

קראי עוד »
תואר שני בגיל הרך

הגננת היא אחת מהדמויות המשפיעות ביותר בגיל הרך. השקעה בחינוך בשלבי ההתפתחות המוקדמים משפיעה על עיצוב אישיות החניך הן כילד והן כמבוגר ושליחות הגננת בפיתוח

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם