להתמודד עם הטייס האוטומטי

להתמודד עם הטייס האוטומטי/ פינה מקצועית מאת הגב' איריס קאפח, ראש מגמה במכון פסגות לטיפול והכשרה בשיטת C.B.T

"זה קרה לי פעמים רבות עם תלמידים של בית הספר שבו אני משמשת כמורה יועצת. הילד נכנס, מתלונן על איזושהי בעיה שמציקה לו, ואני מרגישה שליבי יוצא אליו מרוב רצון לסייע אבל אין לי כלים מתאימים. אני יכולה לתת לו עצות איך ללמוד נכון ולעודד  אותו, אבל אני עדיין מרגישה שזה לא מספיק. כשנעמה נכנסה לחדרי עם דמעות בעיניים וביקשה: "תעזרי לי, אני לא יודעת מה קורה לי במבחנים. אני לא יכולה להרשות לעצמי להיכשל, את מבינה? אסור לי לקבל פחות מתשעים וחמש! וגם אז" אמרה לי נעמה, "אני כבר שומעת את אימא שואלת אותי לאן נעלמו חמש הנקודות הנוספות. אני מרגישה לא שווה כשאימא שלי משווה אותי לאחי המושלם".

ואני, המורה היועצת, עם שני תארים אקדמיים וניסיון, עומדת מולה ומבינה שכל המילים שאומר לה כעת לא ירפאו את הכאב הגדול שלה.

כמו נעמה, לרובנו יש התמודדות עם מצבים המעלים בנו תחושה של חוסר ודאות, חשש ותסכול.  בדרך כלל, מצבים רגשיים כאלו מלווים בדפוסי חשיבה שליליים או בלתי מסתגלים. במרבית המקרים קיים קול פנימי שאומר לנו: "אני לא שווה", "אני לא מספיק טוב", "אני לא מאמין שאני מסוגל להתמודד" וכדומה.

כאשר הלך חשיבה זה מתעצם ונוכח במשפטים רבים המרכיבים את השיח הפנימי שלנו, הוא מחזק ומגביר את תחושות החרדה וחוסר האמונה בעצמנו ואת המסוגלות שלנו להתמודד באופן רגשי ומעשי עם המצב. כמו כן, מחשבות אלו מגבירות את ביטויי החרדה הכוללים תחושות פיזיות ודחף לברוח ולהימנע.

לימודי C.B.T, שיטת טיפול בגישה הקוגניטיבית-התנהגותית יכולים לסייע בעבודה במסגרות החינוך ובחיים בכלל.

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מסייע ללמוד על הלך החשיבה הקיים אצלנו ואצל הסובבים אותנו. הלימודים מתמקדים בתבניות חשיבה שבני אדם כלואים בהן לעיתים, אשר משבשות את איכות חייהם. הדבר נכון לגבי ילדים ומבוגרים כאחד. במשך הלימודים רוכשים כלים לעשיית שינוי בהלך החשיבה השלילי ובדפוסי ההתנהגות הבלתי יעילים הגורמים לקשיים רגשיים.  נוסף על כך, יש דגש על תרגול והקניית טכניקות בעבודה על מנת להעשיר את הכלים המקצועיים.

אחת הסטודנטיות בתוכנית מספרת: "בתי, תלמידה טובה בסך הכול העומדת לקראת סיום לימודיה, שיתפה אותי בחששותיה ממבחן הגמר שבו היא עלולה להיכשל, ואז לא תצליח להתקבל ללימודי ההמשך שבהם היא מעוניינת. החלטתי לשלוף את אחד הכלים שלמדתי בתוכנית ולעזור לה באמצעותו, התרגיל נקרא "יותר מהיר מכדור הרגעה".

אמרתי לה: "תמרי, את תלמידה טובה, מה הדבר הנורא שיכול לקרות?"

היא ענתה: "שאיכשל במבחן!"

שאלתי: "וכמה זה מלחיץ אותך מאפס עד עשר?"  והיא ענתה: "בין תשע לעשר."

המשכתי ושאלתי: "מה הדבר הכי טוב שיקרה?" היא חייכה ואמרה: "שאצליח!"

"ומה הדבר הכי סביר שיקרה?" שאלתי. והיא השיבה: "שאקבל ציון בין בינוני לגבוה, כי החומר קשה במיוחד הפעם וזה מלחיץ אותי."

שאלתי אותה: "ומה את יכולה לעשות כדי להשפיע על המצב? אולי נצא ביחד להליכה?"

ותמר אמרה: "זה ירגיע אותי, תודה אימא, הכנסת אותי לפרופורציות".

זוהי טעימה קטנה משיטות הטיפול בתוכנית. להרחבה ופרטים נוספים על התוכנית מטעם חוי ארנפלד במחזור השני לשנת תש"פ מטעם מכון פסגות לטיפול והכשרה,

פני למשרדנו בטלפון: 054-7100200

או במייל: office@e-academic.co.il

*התוכנית מיועדת לבוגרות תואר ראשון בחינוך מיוחד או תואר שני בייעוץ חינוכי.

כתבות נוספות:

תמונה למאמר על הפרדה

הפרדה באקדמיה

הפרדה באקדמיה אז תהיה הפרדה  באקדמיה או לא? כבר מספר שנים שהנושא שנוי במחלוקת – האם לאפשר לימודים לחרדים ולימודים לחרדיות באקדמיה בכתות נפרדות לגברים

תמונה לכתבה גם אמא גם סטודנטית

סבסוד למעונות יום לסטודנטים

סבסוד למעונות יום לסטודנטים סטודנטית וגם אימא לילדים צעירים? ייתכן ומגיע לך סבסוד! השתתפות בשכר לימוד במעונות מטעם משרד העבודה והרווחה! שילוב ההורות עם לימודים

סגירת תפריט
Call Now Button