תפריט

מה כוללים לימודי תרפיה באומנות לחרדים? הכל על תהליך ההכשרה ומהות התפקיד

ככל שהתרבות המערבית מתפתחת, גדל גם הצורך בתרפיסטיים מקצועיים, זאת בהתאם לסטרס ולמתח המאפיינים את סגנון החיים נוסח 2023 ולמודעות להשפעה החיובית של טיפולים רגשיים על הנפש. בעולם החרדי קיים ביקוש רב למטפלים מקצועיים המכירים את צרכי המגזר מקרוב, רגישים לניואנסים ומודעים למאפייני אורח החיים הייחודי לשומרי תורה ומצוות. בפוסט הבא נדון במהות, בצורך, בתהליך ההכשרה ובנושאי הקורסים של לימודי תרפיה באומנות לחרדים. לימודי תרפיה באומנות לחרדים – עובדות שחשוב לקחת בחשבון בתהליך בחירת תרפיה באומנות כמקצוע.

 

תרפיה באומנות – מהי, מה תפקיד המטפל ומיהו קהל היעד?

כבר משחר ההיסטוריה מצאו בני אדם ביטוי ברישום, איור וציור. שרידים לכך ניתן למצוא במערות קדומות ובתרבויות עתיקות. מטבע הדברים לאורך השנים התפתחו טכניקות הציור והתרחבו לכדי אומנויות נוספות כגון: כיור ופיסול ולאומנות נוספו משמעויות ומטרות. אם בתחילה ביטאו יצירות אומנויות תחזיות עתידיות, בהמשך הם נועדו להעברת מסרים חינוכיים הקשורים בעיקר בדת ובשלבים מאוחרים יותר הפכה האמנות לכלי בעל ערך אסתטי וגורם הנאה.

 

טיפול באומנות מבוסס על העיקרון שתהליך היצירה מאפשר תקשורת בלתי מילולית להבעת תחושות שונות ומחשבות. בבסיס השיטה עומדת ההנחה כי כל אינדיבידואל מסוגל לבטא את עצמו באמצעות אומנות וכי התוצר הסופי הוא ערך זניח ביחס לתהליך היצירה עצמו, כך שלא נדרשות יכולות אומנויות מפותחות על מנת להשתמש באמנות ככלי להבנה, צמיחה והעצמה.

 

טיפול באמנות – האסכולות השונות

קיימות שתי שיטות להגדרת מהות הטיפול התרפויטי באמנות: אסכולה ראשונה גורסת כי טיפול באומנות הוא אמצעי עזר וסיוע לתהליך הפסיכותרפי והוא מאפשר תקשורת בונה והבעה בלתי מילולית ככלים להצלחת הטיפול. האסכולה השנייה רואה באמנות מטרה עצמאית כשהיא מייחסת לתהליך היצירה סגולות של ריפוי בפני עצמן.

 

בפועל, מטפלים באמנות מתבססים על שתי האסכולות כשהם משתמשים באמנות הן ככלי תקשורתי לפיתוח יכולות ההבעה של המטופל והן כתהליך מעצים ומרפא בפני עצמו להתמודדות עם טראומות ושיפור איכות החיים של המטופל.

 

תפקיד המטפל בתהליך טיפול באמנות

מתפקידו של המטפל בתהליך האמנותי להיות קשוב ומעורב בתהליך היצירה בצורה שתאפשר למטופל להתבטא בחופשיות ובאם הוא מתקשה, לעזור לו להתחבר למקום שלו בתוך עולם האמנות. לאחר סיום התהליך יסייע המטפל למטופל בזיהוי ועיבוד החוויה הרגשית אותה עבר וביצוע עבודה משותפת על התכנים שעלו בתהליך האמנותי.

 

חשוב לדעת כי בתהליך אבחוני, טיפול באמנות משמש כלי אפקטיבי, עם זאת, אין לבצע הערכה פסיכולוגית רק על סמך ממצאים אומנותיים. יש לאסוף מידע, לתשאל ולהבין את הרקע של המטופל על מנת לבצע לאבחון אובייקטיבי.

 

תרפיה באמנות – למי זה מתאים?

תרפיה באמנות הפכה לתחום פופולרי בעולם הטיפול הרגשי ורבים פונים לבקש מענה על מנת לקבל כלים להתמודדות עם מצבי דחק, קשיים רגשיים, טראומות, התמודדויות במערכות יחסים, ליקויי למידה, מחלות נפשיות ועוד. נוסף על כך, טיפול באמנות מהווה כלי למידה וחקירה עצמית עבור אנשים המעוניינים להרחיב את מידת המודעות העצמית. טיפול באמנות מתבצע הם במסגרת קבוצתית והן באופן פרטני עבור מבוגרים וילדים כאחד, כאשר בעבודה עם ילדים כלי האמנות מהווה אמצעי מעולה לשיפור ההבעה ויכולת התקשורת.

 

טיפול בפסיכודרמה

טיפול בפסיכודרמה מהווה תת תחום בתוך הטיפול האומנותי. יעקב מורנו אבי השיטה ביסס אותה על עקרון של שילוב פעולה אקטיבית בתהליך טיפול פסיכותרפיסטי במטרה להשיג תוצאות טובות יותר. לפי שיטתו, קיים יתרון בשחזור אקטיבי של מצבים מהעבר בצורה דרמטית (דרמה=פעולה) במטרה להעלות אותם על שולחן הטיפול במסגרת מוגנת ובתמיכה של המטפל.

 

טיפול בפסיכודרמה יעיל הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים ונחשב לאפקטיבי מאוד בטיפול במגוון בעיות וקשיים נפשיים.

 

לימודי טיפול באמנויות – מבנה הלימודים, אופק תעסוקתי ותנאי קבלה

חוי ארנפלד – מכללה לחרדיות מציעה לימודי טיפול באמנויות הכוללים מסלולי לימוד שונים: טיפול באמנות חזותית וטיפול בפסיכודרמה. הקורסים מועברים על ידי מרצים מקצועיים ובהתאם לצביון המקום, נערכים בהפרדה מלאה.

 

לימודי טיפול באמנות חזותית

מבנה הלימודים

לימודי טיפול באמנות חזותית של חוי ארנפלד – לימודים לחרדיות, נערכים בשיתוף עם הקריה האקדמית אונו. הלימודים מתפרסים על פני 3 שנים. כאשר בשנה א' ייערך יום למידה מרוכז חד שבועי וחצי יום נוסף של הכשרה מעשית. בשנה ב' ייערך יום לימודים פרונטלי בקמפוס לצד שני ימי הכשרה נוספים בכל שבוע ובשנה ג' בלימודים ייכללו 4 ימי למידה כשמתוכם אחד נערך בקמפוס ו-3 נוספים כהכשרה מעשית. קורסי קיץ במתכונת של 5-7 ימי למידה אינטנסיביים יתקיימו לפני שנה א' ושנה ב'.

 

אופק תעסוקתי

מקצוע זה פופולרי מאוד בישראל כאשר מטפלים מקצועיים באמנות חזותית מבוקשים על ידי מוסדות חינוך, מוסדות רפואה, בתי אבות, פנימיות, שירות בתי הסוהר ועוד. לאחר רכישת ניסיון מספק בתחום בעבודה במוסד מוכר, יוכל המטפל לפתוח קליניקה פרטית לטיפול פרטני או קבוצתי.

 

דרישות קבלה

  • תואר ראשון
  • גיליונות ציונים מקוריים
  • המלצות מגורמים מקצועיים
  • למידת קורסי שיטות מחקר ומבוא לפסיכולוגיה
  • שעות התנסות באמנות
  • הגשת תיק עבודות/אישור על שעות ניסיון בשדה
  • ראיון קבלה

 

לימודי טיפול בפסיכודרמה

מבנה הלימודים

לימודי פסיכודרמה כוללים שנתיים של למידה ושנה נוספת של הכשרה מתקדמת. מתווה הלימוד מותאם להנחיות משרד הבריאות, המועצה להשכלה גבוה והמועצה האקדמית העליונה של האגודה הישראלית לטיפול באמצעות אמנויות.

בשנה א' יילמד יום אחד בקמפוס וחצי יום נוסף יוקדש להכרה מעשית. בשנה ב' יום אחד יילמד בקמפוס ושני ימים נוספים יוקדשו להכשרה מעשית ובשנה ג' יילמד יום אחד בקמפוס במקביל ל-3 ימי הכשרה נוספים.

 

אופק תעסוקתי

מוקדי תעסוקה רבים נדרשים לשלב אנשי מקצוע טיפוליים בתחום הפסיכודרמה וכיום, מטפלים מקצועיים בענף מבוקשים ביותר במוסדות חינוכיים, בתי חולים פסיכיאטריים וכלליים, בתי סוהר, פנימיות, בתי אבות ועוד. טיפול בפסיכודרמה במסגרות אלו ניתן למטופלים בקשת גילאים רחבה ומגוון אוכלוסיות.

 

דרישות קבלה

  • תואר ראשון
  • גיליונות ציונים מקוריים
  • 3 המלצות ממליצים המכירים את הנרשם בקשר תעסוקתי או אקדמי
  • אישורי לימוד קורסי מבוא לפסיכולוגיה ושיטות מחקר
  • אישור שעות התנסות באמנות
  • אישור צבירת 300 שעות אמנות
  • אישור צבירת 200 שעות ניסיון שדה (או הגשת תיק עבודות/פרויקט תחנות חיים)
  • ראיון קבלה

 

האם אני מתאים ללימודי תרפיה באמנות? קווים לדמותו של מטפל

מלבד ידע מקצועי ותיאורטי, מטפל טוב נדרש ליכולות מולדות שונות כגון: יכולת הכלה והקשבה, יכולת גילוי אמפתיה, אינטראקציה בין אישית ברמה גבוהה, חשיבה רחבה, יכולת ניתוח ואבחון של מצבים שונים וכן יכולת נטילת אחריות ומתן סיוע למטופלים גם במצבים מורכבים. אין ספק כי לימודי תרפיה באמנות לחרדים יחדדו יכולות אלו, אולם חייבת להיות התאמה בסיסית לתפקיד.

 

לסיכום

לימודי תרפיה באמנות לחרדים הנערכים בשיתוף עם המכללה האקדמית אונו מטעם מכללת חוי ארנפלד מכשירים מטפלים חרדים לעבודה בתחום. ההכשרה מתאימה לבעלי השכלה אקדמית ומותנית בהתאמה לדרישות הסף ובראיון אישי. הלימודים אורכים 3 שנים ונחלקים ללמידה תיאורטית לצד הכשרה מעשית. בבחירת לימודי תרפיה באמנות לחרדים חשוב לבדוק התאמה הן מבחינת תנאי הקבלה והן מבחינה אישיותית.

מה כוללים לימודי תרפיה באומנות לחרדים? הכל על תהליך ההכשרה ומהות התפקיד
מה כוללים לימודי תרפיה באומנות לחרדים? הכל על תהליך ההכשרה ומהות התפקיד

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
תנאי קבלה לתואר שני

תואר שני בחלק מהמקצועות הוא כרטיס כניסה לעבודה ולעיתים מהווה תנאי בסיס בכניסה למסלול לימודים.

הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום

לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
תנאי קבלה לתואר ראשון

לקראת הרשמה ללימודי תואר ראשון? בואי לבדוק מהם תנאי ההרשמה והאם את עומדת בהם. נבהיר כבר עכשיו שתנאי הקבלה משתנים בין מוסד לימודים אחד למשנהו

קראי עוד »
תנאי קבלה לתואר שני

תואר שני בחלק מהמקצועות הוא כרטיס כניסה לעבודה ולעיתים מהווה תנאי בסיס בכניסה למסלול לימודים. אז איך מתקבלים ללימודי תואר שני ומה הקריטריונים הנדרשים כדי

קראי עוד »
תחרות סטודנטיות השנה

תחרות סטודנטית השנה-חוי ארנפלד לקראת סיומה של שנה"ל האקדמית תשפ"ד- 2024 , שנה בה חווינו טלטלות קשות וכואבות לפרט ולכלל, התבקשו הסטודנטיות במכללות השונות לבחור

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם