תפריט

לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים ונעשים נפוצים יותר ויותר, ומאפשרים לאישה החרדית להתפתח מקצועית ואישית. בנוסף, יש להם חשיבות רבה בהיבטים נוספים. לצד זאת, בפנייה ללימודים אקדמיים האישה החרדית צריכה להתמודד עם אתגרים שחלקם לא פשוטים כלל. אם את מתלבטת לגבי פנייה ללימודים אקדמיים, מומלץ לך מאוד להמשיך לקרוא. 

 

לימודים אקדמיים לחרדיות לא תמיד היו כל כך נפוצים

היום ברור מאוד לכמעט כל צעירה מהמגזר החרדי, שאחרי הסמינר ההמשך הטבעי נמצא במסלול לימודים, הרבה פעמים במסגרת מכללה לחרדיות או מסלול אחר ברוח דומה. אלא שלא תמיד לימודים אקדמיים לחרדיות היו אופציה כל כך טבעית ונפוצה כמו היום. בעבר, בפני נשים חרדיות עמדו אפשרויות מעטות הרבה יותר בכל הקשור לפנייה ללימודים גבוהים, גם מבחינת המסלולים האפשריים וגם בהיבט עמדת הקהילה.

 

שינויים בחברה החרדית הובילו לשינוי בעמדה כלפי לימודים גבוהים

בשנות התשעים החל שינוי תפיסתי, שנמשך עד היום, כך שהתחילו לייחס חשיבות רבה לרכישת המקצוע עבור הצעירה החרדית שצריכה בהמשך לפרנס את משפחתה כדי לאפשר לבעלה ללמוד תוך קיום המשפחה המתרחבת. כיום, נשים חרדיות יוצאות ללימודים בהיקפים גבוהים ורוכשות השכלה מגוונת, גם על מנת לפרנס את משפחתן אך גם לשם השכלה ופיתוח אישי. אם בעבר אישה חרדית עם תואר הייתה נחשבת פורצת דרך ואפילו חתרנית, הרי שהיום ניתן לראות גם נשים חרדיות מהמיינסטרים לומדות ומסיימות תארים, מה שמעמיק את מעמדם של לימודים אקדמיים לחרדיות כחלק בסיסי ממסלול שעוברת הצעירה החרדית.

 

האתגרים שנשים חרדיות מתמודדות איתם ביציאה ללימודים

גם בעבר וגם כיום, בפני נשים שבחרו במסלולים האקדמיים ניצבים מספר אתגרים:

  1. עומס: לימודים אקדמיים לחרדיות כוללים נשים שרובן הגדול כבר בעלות משפחה. נשים אלו טרודות במקביל ללימודים גם בניהול בית ובפרנסה.
  2. אמונות מגבילות: החברה הקהילתית עשויה לצמצם את האפשרויות העומדות בפני האישה החרדית, ולא להציג בפניה אפשרויות שיכולות לקדם אותה יותר.
  3. התנגשות ערכית: החשש ממסגרת לימודים שלא תהלום את אורחות חייה של האישה החרדית מבחינת מפגש עם גברים או מבחינת תכנים לא הולמים הוא גדול.

 

איזו תמיכה יכולה לסייע לסטודנטית החרדית?

כדי לאפשר לאישה להצליח במסלול לימודים, חשוב לאפשר לה את הדברים הבאים:

 

תמיכה מהבית

העומס הרב המוטל על כתפי האישה לא חייב להיות מכשול בעבודת צוות נכונה ובסיוע מצד גורמים אחרים במשפחה. בנוסף, תמיכה ערכית ועידוד לאישה שיוצאת לפתח את עצמה ולממש את כישוריה ויכולותיה היא חשובה מאוד גם כחלק מבניית מודל נכון לילדים של אותה אישה.

 

תמיכה במסגרת הלימודית

מסלול לימודים לחרדיות שיתמוך באישה החרדית ובסיכוי שלה להשלים את הלימודים בהצלחה צריך להלום את אורחות חייה ואת הערכים שלה – לימודים נפרדים, קבוצות הומוגניות וכמובן התאמה של התכנים בעת הצורך.

 

תמיכה כספית

השילוב בין הצורך בפרנסה ובין יוקר המחיה בישראל הוא גורם להפסקת לימודים עבור סטודנטים וסטודנטיות רבים, ונכון שבעתיים אצל נשים חרדיות שכאמור הן האחראיות העיקריות על פרנסת משפחתן. חשוב להכיר את האפשרות למלגות שיכולות להקל גם על המשך לימודים והתמקצעות, במיוחד עבור הסטודנטיות המצטיינות שיכולות וצריכות לשאוף לתארים שניים ואף לדוקטורט.

 

מדוע כל כך חשוב לא לוותר על לימודים אקדמיים?

הלימודים האקדמיים פותחים שער, גם עבור הבוגרת שלהם וגם עבור אחרות שנמצאות בסביבתה. מבחינת הבוגרת עצמה, לימודים אקדמיים יכולים להיות פתח בפני עצמם להגיע לתפקידים מעניינים שלא ניתן להגיע אליהם ללא תואר, לשפר את השכר וכמובן לזכות בהשכלה אישית והרחבת אופקים. אך יש בכך חשיבות גם עבור הסביבה של אותה אישה, שזוכה לראות דוגמא ואפשרויות, מה שמוביל אחרות לצעדים דומים, לפנייה ללימודים אקדמיים. בסופו של דבר כלל הציבור מרוויח מכך, הן מבחינת האמצעים שיש לאותן נשים להחזיק את חיי הקהילה שלהן מבחינה חומרית, והן מבחינת האפשרויות החדשות שנפתחות בפני נשים מהמגזר, שמראות שהן יכולות להתמודד עם אתגרים מורכבים.

 

האפשרויות ללימודים אקדמיים כיום

נשים חרדיות יעדיפו לרוב ללמוד במסלולים לנשים בלבד, ועל כן האפשרויות העיקריות עבורן יהיו מכללה חרדית או דתית, וכן שלוחה חרדית של מוסד אקדמי, שיציעו מסלולים מוגדרים ונפרדים המיועדים לאוכלוסייה שומרת מצוות. חשוב לומר שמדינת ישראל מכירה בחשיבות של רכישת השכלה עבור נשים מהמגזר החרדי, ועל כן היא תומכת במסלולים אלה ואף מרחיבה אותם. מסלולים אלה יתאפיינו גם בהתחשבות בלוח הזמנים הדחוק יותר של האישה החרדית וגם במועדים ייחודיים בלוח השני היהודי כמו צומות. לצד זאת, חשוב לציין שבפני נשים חרדיות פתוחה גם האפשרות, אם הדבר מתאים לה ומתאפשר לה, ללמוד במסגרות אקדמיות כלליות כמו באוניברסיטאות או במכללות ציבוריות, כל עוד הן כמובן עומדות בתנאי הכניסה למסלול הנקודתי שמעניין אותן.

 

תחומי לימוד עבור נשים חרדיות

אם בעבר נשים למדו כמעט אך ורק מקצועות הקשורים לחינוך והוראה, הרי שהיום יש שינוי גדול ותחומים נוספים נפתחו בפני נשים מהמגזר החרדי.

  1. מקצועות הרפואה: נשים חרדיות רבות רוכשות השכלה בתחומי סיעוד, רוקחות, אופטומטריה, טכנאות רפואית, וכן, גם בלימודי הרפואה עצמם, על אף המסלול הארוך והמורכב יותר.
  2. מקצועות פרא רפואיים: מקצועות כגון קלינאות תקשורת או ריפוי בעיסוק, הכוללים אפשרויות תעסוקה מגוונות ונצרכים תמיד, גם הם אופציה מרתקת שצעירות רבות מהמגזר החרדי בוחרות בה.
  3. מקצועות טכנולוגיים: בזכות הכניסה של מקצועות טכנולוגיים גם לסמינרים, נשים רבות מהמגזר החרדי משתלבות במקצועות כמו מדעי המחשב והנדסת תוכנה שמכניסים אותן למשרות בהייטק ומאפשרים להן אופק קידום והכנסה מכובדת ביותר.
  4. מקצועות חינוכיים וטיפוליים: תחום החינוך נותר נפוץ, מה שטבעי במגזר עם ילדים רבים כל כך, אלא שלא מדובר בהוראה בלבד אלא גם בהתמחויות כמו ייעוץ חינוכי ולקויות למידה. זאת בנוסף למקצועות הטיפוליים כמו עבודה סוציאלית וטיפולים רגשיים לסוגיהם.

 

הזדמנויות חדשות להתפתחות מקצועית

התואר הראשון הוא תחילת וסוף המסלול עבור חלק מהבוגרות, שמגיעות כדי לרכוש מקצוע, להתחיל לעבוד וזהו. אך עבור אחרות, בעלות יכולות ופוטנציאל, חשוב לנסות למצות הזדמנויות השכלה נוספות.

 

התמחות מקצועית: תואר שני

התואר השני מאפשר לבוגרת להתמקד במומחיות מקצועית שלא ניתן להגיע אליה בתואר ראשון, ופעמים רבות הוא גם תנאי סף לעבודה במקצוע כמו למשל במקרה של פסיכולוגים.

 

לחלום על מסלול אקדמי: דוקטורט

בשנים האחרונות ממש, נשים חרדיות החלו גם לסדוק את תקרת הזכוכית הזו של תואר שלישי ומחקר, וכיום ישנן נשים חרדיות שלומדות לתואר שלישי, כותבות עבודת דוקטורט ואף מכהנות כמרצות במסגרות להשכלה גבוהה, מה שמציב אותן כמועמדות לבעלות משרות אקדמיות שיעסקו במחקר וברכישת ידע חדש גם בהמשך חייהן.

 

לסיכום – לימודים אקדמיים לחרדיות הם אתגר והזדמנות

החשיבות שיש ללימודים אקדמיים עבור האישה החרדית היא ברורה. נשים חרדיות חייבות, בשביל עצמן, בשביל משפחתן ואפילו בשביל כל המגזר שלהן, להיות מודל ולהוכיח שאין סיבה להגביל את עצמך. כל תחום שמעניין אותך יכול להיות התחום שבו תעסקי. לימודים אקדמיים עשויים לדרוש היערכות ועבודה קשה, אך הם משתלמים בהמשך בפרנסה ובסיפוק העצמי. עם מספיק תמיכה, את יכולה להצליח בכל כיוון אקדמי שתבחרי בו, והשמים הם הגבול.

את יותר ממוזמנת ליצור קשר עם חוי ארנפלד והצוות שלה על מנת להתייעץ בכל התלבטות, חשש או שאלה שיש לך בנוגע ללימודים אקדמיים לחרדיות.

 

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
תואר ראשון בחינוך וחברה

לימודי תואר ראשון בחינוך מכשירים סטודנטיות לעבודת חינוך משמעותית לאו דווקא בסביבת הלמידה הפורמלית ומאפשרים לנשים שאוהבות להדריך ולהנהיג לתפקד כדמות משמעותית ולהוביל שינויים חינוכיים

קראי עוד »
לימודי תעודה

לימודי תעודה וקורסים שונים כוללים מבחר תחומים ומוצעים במגוון בתי ספר, אוניברסיטאות ומכללות בכל הארץ. קיימים קורסי העשרה במבחר תחומים המקנים תעודות מקצועיות, תעודות הכשרה

קראי עוד »
הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום של חיי ההורות. אימהות ואבות מתמודדים עם אתגרים מורכבים בחיי

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם