תפריט

לימודי מקצוע לחרדיות

החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות ברורה, אבל מה המשמעות האמיתית של זה? זה הזמן ללמוד על הנושא ולהכיר את המצב לאשורו. אז מה חשבנו שכדאי לך לדעת על נשים חרדיות ורכישת מקצוע? קראי והשכילי 

 

כמה נשים חרדיות לומדות מקצוע?

על פי הנתונים האחרונים, שיעור החרדים והחרדיות מבין הסטודנטים בישראל הוא כחמישה אחוז. המשמעות היא שקצת פחות משבעה עשר אלף סטודנטים מהמגזר החרדי למדו במסגרות אקדמיות בשנת הלימודים התשפ"ג. רובם, כשבעים אחוז, הן סטודנטיות.

נשים מהוות את העיקר מתוך מי שמגיעים להשכלה גבוהה מהמגזר החרדי, מסיבות שונות. המשמעות היא שבשנת הלימודים התשפ"ג למדו במוסדות להשכלה גבוהה קרוב לשנים עשר אלף סטודנטיות חרדיות. בעוד שיתכן שכמה מהן לומדות לימודים שאינם מקצועיים, ההנחה היא שרובן ככולן נמצאות במערכת ההשכלה הגבוהה במטרה פרקטית של לימודי מקצוע.

 

איזה מקצועות פופולריים בקרב נשים חרדיות?

נשים חרדיות מגיעות למוסדות האקדמיים כדי לרכוש מקצוע שיאפשר להן לפרנס את המשפחה שלהן. לא תמצאו חרדית ממוצעת בחוג לפילוסופיה או לספרות השוואתית, ובהתאם לכך מכללה לחרדיות או מוסדות אחרים שמציעים מסלולים לחרדיות בדרך כלל גם לא יציעו תחומי לימוד כאלה. את הנשים החרדיות תמצאו לרוב בתחומים הפרקטיים – מקצועות חינוכיים טיפוליים כמו הוראה, חינוך מיוחד, סיעוד, קלינאות תקשורת או ריפוי בעיסוק, ומקצועות יישומיים כמו חשבונאות, מנהל עסקים או הנדסת תוכנה.

 

רכישת מקצוע כהתפתחות אישית

לפני כל יתר ההסברים והסיבות לרכישת מקצוע, חשוב לזכור שגם אם הפנייה להשכלה גבוהה נעשית במטרות פרקטיות, לימודים מקצועיים או לימודים אקדמיים הם קודם כל כלי להתפתחות אישית. הם מאפשרים לך להתמודד עם אתגרים ולפתח כישורים חדשים, הם מזמנים לך היכרויות עם נושאים שיכולים להרחיב את אופקייך ומספקים הזדמנות להעמקת ההיכרות שלך עם עצמך ועם כמה גבוהה המסוגלות שלך. תחושת ההישג שיש בהצלחה לימודית היא רבה ואין שום סיבה לוותר עליה.

 

לימודי מקצוע לחרדיות ככלי לפרנסת המשפחה

האישה החרדית היא, בשיעורים גבוהים מאוד, המפרנסת העיקרית בבית. הגבר לומד ומקבל קצבה קטנה, וכדי לאפשר למשפחה לשרוד ביוקר המחייה הגבוה בתנאים של משכורת אחת וילדים רבים, חייבת האישה להצליח למצות את יכולות ההשתכרות שלה. על כן לימודי מקצוע לחרדיות הם כלי חשוב לשמירה על שלמות התא המשפחתי, שכן מבלי שהאישה תרכוש מקצוע מכניס, לא תהיה אפשרות ריאלית להחזיק בית שבו רק משכורת אחת מממנת את המחייה של כולם.

 

לימודי מקצוע כשלב ביניים

עבור נשים רבות, לימודי המקצוע הם רק ההתחלה. נשים בעלות יכולות גבוהות רוצות לשאוף גבוה ומומלץ שיעשו כן. נשים חרדיות יכולות להגיע לתפקידי מפתח ולעמדות משמעותיות, אך לשם כך יש לפתח מסלול קריירה שמתחיל בבחירת המקצוע. לימודי מקצוע לחרדיות יהיו, עבור נשים כאלה, שלב אמצע בתהליך ההכשרה שלהן שיכלול לפעמים גם תואר שני, התמחויות או דוקטורט, כל אחת בהתאם למקצוע שבחרה ולנקודת הסיום שאליה היא מעוניינת להגיע.

 

לימודי מקצוע לחרדיות כזרז להתפתחות כללית

הנשים החרדיות הן סמן חיובי שכן הן רוכשות מקצוע, מתקדמות ולומדות, ומצליחות לפרנס את משפחתן אבל בשאיפה גם לקדם את הכלכלה והמשק הישראלי. החשיבות בהכנסת כלל הנשים וגם גברים חרדים למעגל העבודה, והגדלת הפריון, מעלים כמובן את החשיבות של רכישת מקצוע לחרדיות ולחרדים. אם בעבר ניתן היה להתמודד עם ציבור שעיקר עבודתו היא בתוך הקהילה, בעבודות כפיים או עבודות אחרות הדורשות השכלה נמוכה, ככל שהמגזר החרדי גדל ברורה החשיבות של קידום ההשכלה ואפשרויות התעסוקה של הפרטים בו. אישה חרדית הרוכשת מקצוע מקדמת את עצמה אבל גם נותנת דוגמא ואפשרות לנשים חרדיות אחרות, ובהמשך, בתקווה, תעודד גם את הבנים שלה או גברים אחרים במשפחתה.

 

האתגרים בלימודי מקצוע עבור נשים חרדיות

לצד החשיבות הרבה והיתרונות הברורים שיש בתהליך לימודים לחרדיות לרכישת מקצוע, אין ספק שיש בכך אתגרים מהותיים. בחרנו להתמקד בשניים מהם –

 

שילוב רכישת מקצוע עם חיי משפחה

האישה החרדית מגיעה לשלב רכישת המקצוע כאשר היא אשת משפחה ואמא, וצריכה לפרנס, לנהל את הבית ולגדל ילדים במקביל. לכן ברור שהפניות שיש לה ללימודים אקדמיים אינה גבוהה והיא נזקקת למסלול שיותאם לאורך חייה.

 

רכישת מקצוע בתנאים מותאמים לאורח החיים

לצד הרצון להשכיל ולרכוש מקצוע, לימודים אקדמיים מזמנים פעמים רבות גם מפגש שאינו בהכרח חיובי או רצוי עבור אישה מהחברה החרדית – תכנים לא מותאמים, למידה בחברת גברים ועוד.

 

לימודי מקצוע – איך לא להתייאש באמצע?

האתגרים שהזכרנו עלולים פעמים רבות להקשות על האישה החרדית במהלך רכישת מקצוע. איך בכל זאת לא מוותרות על התהליך החשוב כל כך הזה?

  • תמיכה חברתית – קיימים מסלולים רבים שמציעים לימודי מקצוע לחרדיות בקבוצה ייעודית שמאפשרת למידה בחברת נשים בלבד כאשר רובן המכריע מהחברה החרדית. הקבוצה החברתית הזו מאפשרת לנו גם תמיכה רגשית ומורלית.
  • בחירת מסלול מותאם – כאמור, מסלולים המוצעים במכללות לחרדיות מאפשרים לימודי מקצוע לחרדיות בתנאים שיותאמו לאורח חייהן, גם בהיבט הצורך לחסוך בזמן ככל הניתן וגם כמובן לאפשר להם למידה איכותית מבלי להתפשר על הערכים הדתיים שלהן.
  • עזרה ותמיכה מהבית – חשוב לראות את הלימודים כתקופה זמנית וכהשקעה. זו ראייה שצריכה להיות גם לאישה הלומדת אבל גם לסובבים אותה שצריכים לתמוך ולסייע יותר עם מחויבויות אחרות שהיא עשויה להתקשות לעמוד בהן בתקופת הלימודים.
  • מוטיבציה פנימית – מעבר לכל הסיוע החיצוני, הלימודים עשויים להיות מאתגרים גם בלי השילוב שלהם עם יתר המעמסה המאפיינת את החיים שלנו, ולכן קריטי למצוא את החיבור שלנו לתחום ומניע ממקור פנימי שיהיה מדרבן חזק לעבוד קשה ולהצליח.

 

איך בוחרות את המקצוע הנכון?

דרך נוספת שתסייע לא להתייאש בדרך לרכישת המקצוע, היא בחירה במקצוע הנכון. איך עושים זאת?

  1. בדיקת הכישורים שלנו – לפני הפנייה ללימודים חשוב לבדוק בכנות מלאה עם עצמנו מה החוזקות והחולשות שמאפיינות אותנו, מה יהיה לנו קל וקשה יותר ללמוד. זה לא אומר שצריך לוותר על משהו כי הוא עשוי להיות קשה, אבל חשוב להיות מודעים למגבלות של עצמנו.
  2. בחירה לפי פוטנציאל ההכנסה – ציינו שרכישת המקצוע היא כלי המיועד לפרנסת המשפחה ולכן חשוב לבחון את אופציות התעסוקה לאחר התואר ובכלל זה גם את המשכורת הממוצעת בתחום.
  3. המלצות מנשים שכבר עוסקות במקצוע – על פי רוב בעלות ניסיון ישמחו לספק מידע מועיל על תנאי העבודה, רמת העניין, קלות מציאת העבודה ועוד. כל אלה הם פרמטרים שחשוב לקחת בחשבון.
  4. התחשבות בנטיות הלב – בחירת תחום שתעבדי בו צריכה לקחת בחשבון גם נטיות אישיות כמו העדפה לעבודה מול אנשים לצד עבודה שקטה מול מחשב, עבודה משרדית מול עבודה בשטח, ועוד.

 

לסיכום – החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות

פירטנו את החשיבות והאתגרים שיש בלימודי מקצוע לחרדיות. מדובר בתהליך חשוב הן עבור האישה החרדית עצמה והן עבור החברה שהיא חיה בה, ואין ספק שלכל אישה מגיע לחלום ולהגשים את החלומות המקצועיים שלה.

צרו קשר עם חוי ארנפלד והצוות שלה כדי לקבל מידע על האפשרויות והמסלולים העומדים בפניכן בדרך לרכישת מקצוע.

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
מלגות לנשים חרדיות

העלייה המתמדת בכמות הנשים החרדיות הפונות למסלולי לימוד אקדמיים היא ברורה. הלימודים האקדמיים מאפשרים לכל

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
לימודי מקצוע לחרדיות

החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות ברורה, אבל מה המשמעות האמיתית של זה? זה הזמן ללמוד על הנושא ולהכיר את המצב לאשורו. אז מה חשבנו שכדאי

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם