תפריט

מלגות לנשים חרדיות

העלייה המתמדת בכמות הנשים החרדיות הפונות למסלולי לימוד אקדמיים היא ברורה. הלימודים האקדמיים מאפשרים לכל אדם, ולאישה בפרט, להרחיב את הפוטנציאל המקצועי והכלכלי שלה, את אפשרויות הפרנסה ובכלל להתפתח אישית. עם זאת, במיוחד כשמדובר בנשים חרדיות המגיעות פעמים רבות לרכישת השכלה גבוהה כשהן אימהות ומפרנסות משפחה, ההיבט הכלכלי של הלימודים האקדמיים עשוי להיות מאתגר. על מנת להקל מעט בהיבט זה, חשוב שתכירי את האופציה למצוא מלגות לנשים חרדיות. 

 

הקדמה – מהן מלגות והיכן נוכל למצוא אותן?

מלגה לנשים חרדיות בדומה למלגות אחרות, היא מענק כספי, הניתן לסטודנטית על רקע תנאים מסוימים שהיא עומדת בהם, למשל הצטיינות, תנאי קבלה גבוהים, שייכות למגזר מסוים או פעילות כלשהי שהסטודנטית מתחייבת לעשות. כספי המלגות ניתנים על ידי גורמים שונים, ביניהם יכולים להימנות גורמים ציבוריים כמו משרדי ממשלה, גופים אזרחיים או תורמים פרטיים.

 

מה חשוב לדעת על מלגות?

בשונה מהלוואות, מלגות הן מענקים שעל פי רוב אין דרישה להחזרתם בסיום התואר. מדובר כאן במענק כספי שניתן לסטודנטית ללא ציפייה להחזרה. בנוסף, מלגות מוגדרות כהכנסה הפטורה ממס, ופעמים רבות גם כאשר הסטודנטית משלבת משרה כלשהי עם המלגה, אין צורך להסתבך בבירוקרטיות לא נעימות כגון תשלומי מס כפולים.

 

איפה ניתן לאתר מלגות לנשים חרדיות?

ניתן לאתר מלגות מתאימות במקומות שונים, הנה שניים עיקריים:

  1. האתר של התאחדות הסטודנטים – התאחדות הסטודנטים היא הגוף המאגד את כלל הסטודנטים בישראל, ללא הבדל תחום לימודים, מגזר או סוג מוסד אקדמי. באתר של התאחדות הסטודנטים תוכלי למצוא פירוט של כל המלגות המוצעות לסטודנטים.
  2. האתר milgapo – האתר, הקרוי בפשטות "מלגה פה", כולל שפע של מלגות המתאימות למקרים שונים, לסטודנטים ולסטודנטיות, ובכלל זה מלגות לנשים מהמגזר החרדי.
  3. גורמים במוסד האקדמי – בכל מסגרת אקדמית, לרבות מסלול לימודים לחרדיות, תוכלי למצוא בעל תפקיד או בעלת תפקיד שבין תחומי אחריותו ניתן למצוא את תחום המלגות והפרסים, ואליו או אליה תוכלי לפנות כדי לקבל סיוע באיתור מלגה מתאימה עבורך.

 

מלגות על רקע צורך כספי

מלגות על רקע מצב כלכלי הן עניין נפוץ ומוכר, הן במגזר החרדי והן מחוצה לו. עם זאת, עבור נשים במגזר החרדי, מדובר בצורך חיוני וגדול במיוחד, שכן פעמים רבות הן משמשות כמפרנסות יחידות במשפחה, כך שנוצרת פגיעה כספית במשפחה מעצם העובדה שהן בוחרות בלימודים אקדמאיים.

אם ברצונך לברר לגבי מלגה לאישה חרדית באופן נקודתי, תוכלי לפנות לגורמים האלה:

 

משרד החינוך

מלגות משרד החינוך מיועדות למי שמעוניינות בלימודים גבוהים אך נזקקות לסיוע כדי לממן את שכר הלימוד. המענקים אותם מספק משרד החינוך מיועדים למטרת מימון שכר לימוד אקדמי, ועל מנת להגיש עבורן מועמדות עלייך להיות סטודנטית במוסד אקדמי מוכר – אוניברסיטה או מכללה, למעט מוסדות להכשרת עובדי הוראה או שלוחות של מוסדות אקדמיים שאינם ישראליים.

 

עמותת יד הרחמים

עמותת יד הרחמים מספקת תמיכה כספית לנזקקים, ובכלל זה גם מאפשרת הגשת בקשה עבור מלגות לנשים חרדיות, אשר מתקשות לשלם את שכר הלימוד שלהן בכוחות עצמן.

 

מלגות על רקע תחום לימודים

במקרים מסוימים, ניתנת עדיפות לסטודנטית הלומדת או חוקרת תחום אקדמי מסוים, למשל:

 

מלגת נעמת

נעמת מעניקה מדי שנה מלגות לדוקטורנטיות ולסטודנטיות, כאשר ניתנת עדיפות לנשים בתחומים המדעיים והטכנולוגיים. חשוב לציין שתנאי יסוד להגשת בקשה למלגת נעמת, מלבד היותה של הסטודנטית תלמידה במוסד אקדמי מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, הוא שירות אזרחי או לאומי מלא, וחברות בנעמת.

 

מלגות לנשים בתארים מתקדמים

אם צלחת את לימודי התואר הראשון והשני בהצלחה, ואף מצאת את עצמך מגלה עניין והעמקה בתחום אותו למדת, יתכן שהוצע לך להמשיך ללימודי תואר שלישי – דוקטורט. לימודים לתואר דוקטור הם מספר שנים עמוסות בלימודים ובמחקר, שעל פי רוב לא ניתן בהם לעבוד במקום נוסף, ועל כן ההכנסה העיקרית עליה מסתמכת הסטודנטית בתקופה זו היא מלגה. מלבד המלגה הניתנת מהמוסד האקדמי ומחייבת משרת הוראה כמו תרגול או הרצאה בקורס, קיימות מלגות ייעודיות לחוקרות צעירות.

 

קרן ברקת

קרן ברקת היא תוכנית לליווי דוקטורנטיות חרדיות מצטיינות. המטרה של התוכנית היא לשמש עוגן ותמיכה לחוקרות צעירות מהמגזר החרדי מבלי להתערב בתוכן המחקר שלהן. מלבד פרקטיקות תומכות כמו מינוי מנטורים או בניית קבוצת תמיכה לנשים בלימודי דוקטורט, הסטודנטיות שמלוות על ידי קרן ברקת זוכות למלגות בהתאם למצבן האישי.

 

מלגה על רקע חונכות

אחת האפשרויות הנפוצות והזמינות ביותר היא ביצוע חונכות דרך פרויקט "פר"ח", הפתוח לכל הסטודנטים ללא הבדלי מין, גיל, שייכות מגזרית ועוד. בפרויקט פר"ח ניתן למצוא מגוון של חונכויות מסוגים שונים, בהלימה עם הרצון, היכולות והניסיון של הסטודנטית. תמורת החונכות, בהינתן שהחונכת מילאה את כל השעות שנדרשה להן, ניתן לקבל מלגה בשווי של 5,200 ₪ – כחצי משכר הלימוד לשנת לימודים מלאה לתואר ראשון בשכר לימוד של אוניברסיטה או מכללה ציבורית בה שכר הלימוד מפוקח.

 

מלגה על רקע מקום מגורים או שייכות עדתית

רשויות מקומיות שונות מספקות תמיכה כספית מסוימת ללימודים אקדמיים עבור סטודנטים וסטודנטיות הרשומים כמתגוררים בה. בנוסף, ארגונים שעניינים קהילות על רקע מוצא פעמים רבות מספקים אף הם מלגות לסטודנטים ולסטודנטיות. על מנת לבחון את התנאים ואם מקום מגורייך או קהילת המוצא שלך רלוונטית לקבלת מלגה, ניתן לחפש באינטרנט, על ידי שימוש במלות חיפוש כגון "מלגות ליוצאי מרוקו" או "מלגות לתושבי כפר סבא".

 

מלגות לנשים מהמגזר החרדי – קרן ידידות טורונטו

עמותות או קרנות מסוימות מספקות מלגות ייעודיות לבאים מהמגזר החרדי, גברים ונשים כאחת. יוזמה כזו היא של קרן ידידות טורונטו. הקרן מפעילה מערך תמיכה שלם שמטרתו למנוע נשירת סטודנטים חרדים מההשכלה הגבוהה, המתרחשת מסיבות שונות. מערך זה כולל מלגות אך גם הרבה יותר מכך – למשל סיוע בהשמה תעסוקתית וליווי של הסטודנט או הסטודנטית לאורך התואר.

 

לסיכום

אם נושא שכר הלימוד מדאיג אותך ומעורר בך חששות, חשוב שתדעי שקיימות אופציות מגוונות לקבלת מלגות לנשים חרדיות. אל תתני לנושא שכר הלימוד להיות זה שעומד בינך ובין התואר. זכרי שקיימות שפע מלגות לחרדיות. בכל מוסד אקדמי, לרבות מכללה לחרדיות, תוכלי למצוא בעל תפקיד שיוכל לסייע לך בדיוק בנושא זה.

מלגות לנשים חרדיות
מלגות לנשים חרדיות

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
לימודי מקצוע לחרדיות

החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות ברורה, אבל מה המשמעות האמיתית של זה? זה הזמן ללמוד על הנושא ולהכיר את המצב לאשורו. אז מה חשבנו שכדאי

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם