תפריט

כיצד להתמודד עם שגרת מלחמה

 

השגרה שנכפתה עלינו לאחרונה מורכבת וקשה. איך מתמודדים עם שגרת מלחמה? 

מאז השבעה באוקטובר חייהם של מרבית הישראלים השתנו מאוד. כמעט כולנו ספגנו שינוי זה או אחר בשגרה שלנו, חלקנו יותר – כמובן, תושבי העוטף ויישובי קו העימות שפונו מבתיהם, קרובי משפחה שנותרו ללא חלק מיקיריהם או מי שנמצאים במילואים.  יחד עם זאת, גם אלה מאיתנו שנותרו בעורף וממשיכים לגור בביתם צריכים להתמודד עם שינויים כאלה ואחרים ששגרת המלחמה יצרה בחייהם. 

 

מה הופך את שגרת המלחמה לכל כך מאתגרת?

שגרת מלחמה כוללת פעמים רבות שינויים שמשפיעים עלינו מבחינה לוגיסטית ורגשית – למשל, ביטול מסגרות לילדים או סגירת מקומות עבודה בצד הלוגיסטי, וכמובן התמודדות עם הידיעות הקשות בחדשות, בצד הרגשי. אתגרים שונים מאפיינים התמודדות עם שגרת מלחמה בזירות שונות – הורות, זוגיות וכמובן אנחנו מול עצמנו.

 

שגרת מלחמה והורות

בין הקושי הלוגיסטי סביב עבודה, לימודים והתארגנות כאשר לא תמיד יש לילדים מסגרות ובין הצורך לעטוף את הילדים שלנו ולהגן עליהם מכל התוכן הקשה שמסביב, ברור שהורות בתקופה של שגרת מלחמה היא מורכבת.

 

שגרת מלחמה וזוגיות

מעבר למי שהיא או בן זוגה נמצאים במילואים, מה שכמובן משפיע באופן בסיסי ומכריע על היכולת לשמור על הקשר הזוגי, בשגרת מלחמה שבה הרבה פעמים המשימות מתרבות (כי הילדים בבית, כי לפעמים עובדים מהבית, ועוד) והמשאבים מצומצמים יותר (כי הכוחות שלנו מעטים יותר), קשה לעתים לשמור על זוגיות בריאה וחיה.

 

שגרת מלחמה והמצב הנפשי שלנו

גם מי שלא חוותה את המלחמה אישית, בהיכרות עם אדם שנחטף או נרצח, בפינוי מהבית וכו', חשופה להמון תכנים קשים, שמשפיעים על המצב הנפשי שלנו ומדרדרים אותו. כשמצרפים לזה לוחות זמנים עמוסים וחוסר בהפוגות להירגעות ולמנוחה, מקבלים שחיקה נפשית.

 

התמודדות עם שגרת מלחמה – כמה מפתחות

כדי להתמודד עם שגרת מלחמה אנחנו צריכות להקפיד על כמה דברים חשובים:

  1. עזרה מכל מי שאפשר להשיג
  2. סדר עדיפויות
  3. שמירה על שגרת עשייה
  4. הקפדה על דאגה לעצמנו

 

בפסקאות הבאות נרחיב על כל אחד מהם, ולמה הם כל כך חשובים בעת התמודדות עם שגרת מלחמה.

 

אל תתביישי לבקש עזרה – או לשלם עליה

כבר הזכרנו שבתקופה הנוכחית, אנחנו מתמודדות עם הרבה יותר ובמשאבים מצומצמים יותר. המשמעות היא שכדי להתמודד עם שגרת מלחמה צריך בין היתר לבקש עזרה. שכנות, סבים וסבתות, אחיות קטנות, כל מי שמוכן – וגם נערות צעירות בתשלום. כל מי שיכול לעזור ולתת יד בדברים שלא מחייבים אותך ספציפית – מבורך.

 

את לא תספיקי הכל – וזה בסדר

גם אם ביומיום נדמה שאת מספיקה משימות של שלושה אנשים, זה לגמרי מובן אם בתקופה כזו לא תספיקי הכל. תחליטי מה הדברים החשובים יותר ובמה אפשר לשחרר קצת בתקופה הקרובה. קצת יותר זמן מסך? קורה. עשית איזושהי טעות בעבודה? זה אנושי. מה שחשוב זה שבדברים שקריטיים באמת תשקיעי את כל המשאבים שצריך כדי להצליח.

 

שמירה על שגרה של עשייה

לצד הקשיים הברורים שמצדיקים את הצורך במנוחה ובפסק זמן מהפעילויות הרגילות, שמירה על עשייה מאפשרת לנו להתחזק ולשכוח, גם אם לרגע, מהמצב בחוץ, ולכן היא כה חשובה.

 

לא לוותר על עבודה

מעבר לצורך בפרנסה, העבודה חשובה כדי לפגוש אנשים ולנהל איתם שיח. אם הקולגות שלך הן גם חברות, את מרוויחה פעמיים כי את יכולה גם לפרוק ולהתאוורר באמצעותן, אבל גם אם לא, העבודה עוזרת לנו לא לחשוב על המצב ועל התכנים האיומים שבחדשות.

 

לא להפסיק לימודים באמצע

נכון, עכשיו בכל מקרה שנת הלימודים האקדמית נדחית, אבל אם את כבר במסלול לימודים לחרדיות כדאי שתמשיכי ללמוד ולא תוותרי. שנת הלימודים תתחיל ויכול להיות שיהיה צורך לקיים לימודים תוך כדי שגרת מלחמה. אם את חוששת, קחי בחשבון שבמידה ואת לומדת במסגרת מכללה לחרדיות סביר להניח שתהיה התחשבות בצרכים השונים הנובעים מהשגרה יוצאת הדופן.

 

שמרי על ההרגלים הקטנים שעושים לך טוב

הקפה בבוקר או האימון בערב או המוזיקה בדרך לעבודה הם חשובים. קל לוותר עליהם כשאת כל כך עסוקה אבל הצורך שלנו בהרגלים טובים שמחזקים את הגוף והנפש גדול שבעתיים כשצריך להתמודד עם שגרת מלחמה.

אם נסכם, אנחנו ממש מקווים שהשגרה המורכבת שנכפתה עלינו תיגמר מהר. אבל עד שהיא תיגמר ונוכל לחזור להתנהלות הרגילה, כדאי לזכור להתנהל בצורה קצת אחרת. קצת יותר גמישה וקצת יותר חומלת. זה הזמן לקבל את כל העזרה שמציעים ולא להלקות את עצמנו אם ילד פספס מקלחת. בסוף – נחזור לעצמנו.

 

כיצד להתמודד עם שגרת מלחמה
כיצד להתמודד עם שגרת מלחמה

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
מלגות לנשים חרדיות

העלייה המתמדת בכמות הנשים החרדיות הפונות למסלולי לימוד אקדמיים היא ברורה. הלימודים האקדמיים מאפשרים לכל

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
לימודי מקצוע לחרדיות

החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות ברורה, אבל מה המשמעות האמיתית של זה? זה הזמן ללמוד על הנושא ולהכיר את המצב לאשורו. אז מה חשבנו שכדאי

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם