תפריט

מאיפה הגיע המושג – "מומלץ לא ללמוד ערב לפני מבחן"?

מאיפה הגיע המושג – "מומלץ לא ללמוד ערב לפני מבחן"?

האם זה מיתוס או מסקנה העולה ממחקרים? כולנו שמענו על כך שמומלץ לא ללמוד ערב לפני מבחן. מאיפה זה הגיע ומה ההסבר לזה? חוי ארנפלד עושה קצת סדר, ומחדדת את הטיפ הישן והטוב. מה לעשות בערב שלפני המבחן, מה ללמוד ומה לא ללמוד, ומתי. תקופת מבחנים? כדאי שתקראו את הכתבה הזאת

אם לימודים אקדמיים זה לא דבר פשוט – מבחנים זה כבר אתגר של ממש. לאורך כל תקופת המבחנים למדנו, שיננו, סיכמנו ותרגלנו. הגענו לערב שלפני המבחן, מה עכשיו? אז כל ה"מבינים" סביבנו מזהירים אותנו: למידה בערב שלפני המבחן – לא רק שאינה יעילה, היא אף מזיקה ופוגעת בסיכויי ההצלחה שלנו. אנחנו הכי רוצים להתכונן ולעשות הכל כדי להצליח, ואם לא למדנו עדיין את כל החומר… חשוב לנו להספיק ולגמור הכל.

 

מומלץ לא ללמוד ערב לפני מבחן – נכון או לא נכון?

אז ללמוד או לצאת לבלות ולשכוח מהעולם? חוי ארנפלד מציעה לשמור על איזון. אל תתנתקו מהעולם, אין בכך שום צורך וזה יכול רק לנתק אתכם מהחומר. בנוסף, במהלך היום שקודם לבחינה יש לכם הזדמנות לשנן את החומר ממש בסמוך לבחינה. אל תזלזלו ביום האחרון. עם זאת, אל תבנו עליו! אם אתם מחלקים את החומר ליחידות, במטרה ללמוד כל יום יחידה אחת, אל תקחו בחשבון את היום האחרון.

מה לא לעשות? – רשימה קצרה וחשובה

  • אל תלמדו חומר חדש ביום האחרון
  • אל תנסו לשנן רשימות מילים
  • אל תפתרו תרגילים
  • אל תלמדו אחרי השעה 8 בערב
  • והכי חשוב: אל תלכו לישון מאוחר!!!

את הטיפ האחרון הדגשנו, כי הוא החשוב ביותר – וגם הקשה ביותר לביצוע. בפרט, כשמדובר בלימודים לחרדיות. נשים חרדיות לומדות לקראת תואר ראשון או תואר שני תוך שהן מנהלות בית ומגדלות ילדים קטנים. הילדים לא ממש מאפשרים ללמוד… ובשעה 10 בערב, שעה שעתיים אחרי שהבית סוף סוף שקט, קשה פשוט ללכת לישון.

אז נכון, רק עכשיו התחלת ללמוד ובכללי היום שלך מתחיל אחרי שהיום שלהם נגמר. ובכל זאת: אל תוותרי לעצמך. לישון מאוחר יהרוס לך הרבה יותר את תפקודי המוח. זכרי: עדיף ללמוד פחות, ולהביא את המוח לתפקוד מיטבי.

אחרי שברור מה לא לעשות, אנחנו כבר במצב טוב הרבה יותר.

 

ומה כן לעשות? – 3 הדברים הבולטים

יש 3 דברים שצריך לחשוב עליהם: למידה, התארגנות והפחתת המתח.

למידה

אז קודם כל, המושג של לא ללמוד כלל הוא מושג גורף מדי, לטעמה של חוי ארנפלד. אין סיבה שלא תפתחו את החומר, ושלא תתעסקו בכלל בהכנה למבחן. המיתוס הזה של לא לפתוח את הספרים והמחברות הגיע, לדעתה, כריאקציה לדפוס הקיצוני ההפוך. בעבר, תלמידים הגיעו לערב שלפני הבחינה בשיא הלחץ, כשהם ערים כל הלילה במטרה לעבור על עוד ועוד חלקים בחומר, לסכם, לשנן לתרגל ולפתור…

התוצאה הייתה בהתאם. העייפות, המאמץ המנטלי וחסכי השינה השפיעו על הביצועים במבחן, ותלמידים עם יכולות אובייקטיביות מעולות התאכזבו מתוצאות גרועות. לכן, כל הסבתות הדואגות וכל החכמים והמבינים, למדו לייעץ לתלמידים: אל תלמדו בערב שלפני! לכו לחגוג ולישון. אז כמו שנכתב לעיל, כדאי לקחת כל דבר באופן מאוזן. חוי ארנפלד נסמכת על מומחים בהכנה למבחנים שמסבירים כי אין טעם להתיש את המוח בפתרון תרגילים בקצב שרק יפחית אנרגיה מנטלית מיום המבחן. אין גם שום תועלת בלמידת חומר חדש, הגוף בסטרס והיכולת להפנים חומר חדש נמוכה. גם אם תזכרו את החומר, זה ידרוש אנרגיות רבות מדי על חשבון הביצוע במבחן.

עברו על סיכומים שונים. יש לכם רשימות, הדגשים וגרפים מסכמים? נהדר! זה הזמן לעבור עליהם, לקרוא בקצב, בריכוז אבל ברוגע. הזכירו לעצמכם נושאים מרכזיים וטכניקות פתרון יעילות. רפרפו על סיכומי השיעורים והמצגות השונות. שימו לב כל הזמן: לא לאתגר את עצמכם. אל תעבדו קשה מדי ואל תאמצו את המוח. זורם לכם להכין רשימה קצרה של תזכירים? מעולה. כל עוד זה לא דורש מאמץ קוגניטיבי גדול מדי, הכל טוב.

 

התארגנות

יש כמה דברים שממש לא כדאי שיחכו לשעה שלפני הבחינה… כדאי לחשוב מראש ולהיות מאורגנים היטב. סטודנטיות חרדיות רבות שיתפו את חוי ארנפלד בחוויות מהלימודים האקדמיים, וגם מימי בחינות. התסכולים הגדולים ביותר מתרחשים אחרי למידה מייגעת, שבסופה המבחן עצמו היה גרוע ולא משקף – בגלל בעיות טכניות.

מה ההמלצה של חוי: למנוע סיבוכים, בעיות וכאבי ראש מיום המבחן. אתם ערב לפני? התארגנו בנחת, כדי שתגיעו למבחן רגועים.

 

דברים לדאוג להם בערב שלפני הבחינה:
  • הגעה למבחן: חשוב ביותר. וודאו שאתם יודעים מהו מקום הבחינה, ואיך להגיע אליו. זה חשוב בין אם אתם מגיעים ברכב ובין אם אתם משתמשים בתחבורה ציבורית. בדקו מראש עומסי תנועה צפויים בשעות הרלוונטיות, ומהו אורך הזמן שנדרש להגעה – כדי שתוכלו להתארגן נכון עם לוח הזמנים. שימו לב למבנה המדויק בו אתם נבחנים, אם מדובר במוסד גדול הכולל מספר מבנים.
  • הכינו את התיק למבחן. שימו בו כמה עטים טובים, זה חשוב תמיד. מה עוד? תלוי בסוג הציוד המותר או הדרוש לבחינה. אם יש ספר שאפשר להכניס, דף סיכום, נוסחאות, טבלאות התפלגות, מחשבון, מילון, אוזניות.

מה עוד? אל תשכחו את כרטיס הסטודנט שלכם, וליתר ביטחון הביאו גם תעודה מזהה.

וכמובן: אוכל. דאגו להצטייד בחטיפי בריאות, כמו פירות יבשים ודגנים מלאים העשירים בפחמימות מורכבות. זה יספק לכם תחושת שובע ורמות סוכר גבוהות בדם שיורגשו באופן מידי, אבל ימשיכו גם לטווח ארוך. אל תתפתו לשוקולד ולפחמימות ריקות! הסוכר בדם יורד מהר מאוד לאחר תחושת השובע הראשונית.

  • ורק לא לשכוח להטעין את הפלאפון או לכוון שעון מעורר… תעשו טובה.

 

הפחתת המתח

נכון, תקופת הלימודים האקדמיים היא מלאת אתגרים וכשמדובר בלימודים לחרדיות זה עוד פחות פשוט. ובכל זאת: ערבי מבחן הם עמוסים במיוחד, והגוף עובר למצב סטרס קיצוני ולא נעים בכלל. מה עושים?

כתבנו כבר למעלה שאחרי 8 בערב לא לומדים. אז אם השעה הזאת הגיעה, נעמוד בהבטחה ונעזוב את החומר. גם אם עדיין לא 8 ואנחנו כבר מרגישים כמו עמודי חשמל שעליהם השלט: סכנה, מתח גבוה… – זה הזמן להפסיק ללמוד ולעבור לפעילות מפיגת מתח.

מה עוזר להפיג מתח? חוי ארנפלד מציעה פתרון מאוזן שמתאים לכולם, גם לאמא צעירה ועמוסה: לא צריך לנסוע לצפון וגם לא לים. אפשר להירגע כאן בבית, או בסביבה הקרובה.

צאי להליכה עם בעלך. שבי עם הילדים וספרי להם סיפור, לא תאמיני כמה זה ירגיע גם אותך. לכי עם חברה לגלידרייה טובה, שבו פטפטו ותתפנקו עם גלידה אהובה. כל הדברים האלו לא דורשים מאמץ והיערכות מיוחדת, אבל הם יכולים לחולל פלאים בהרגעת מתח.

נסו פעילות אחרת. כזו שתיקח אתכם הרחק מהלימודים, הרחק מהמבחן. החליפו אווירה לשעה-שעתיים-שלוש. אפשר לעשות סיבוב קניות קטן, לאפות עוגה אהובה ולהפעיל מוסיקה טובה ברקע, ואם בכל זאת אפשר לנסוע לים… אין כמו הים.

אז רשמו לעצמכם: ערב לפני המבחן, מפחיתים מתח! זה אומר שמקדישים זמן לעצמנו, מרפים ומשחררים.

 

מאחלת לך המון בהצלחה!

ערב לפני המבחן זה לא יום שכדאי לבזבז, אבל גם לא כדאי להפוך אותו למירוץ נגד הזמן. חשוב לנצל את היום הזה נכון, לחלק אותו בחכמה, להקדיש זמן לדברים נחוצים וגם לעצמנו. וכמו תמיד, העיצה הטובה ביותר היא תפילה. זה הכי קל והכי מועיל. בהצלחה בבחינה!

מאיפה הגיע המושג – _מומלץ לא ללמוד ערב לפני מבחן__
מאיפה הגיע המושג – _מומלץ לא ללמוד ערב לפני מבחן__

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
לימודי מקצוע לחרדיות

החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות ברורה, אבל מה המשמעות האמיתית של זה? זה הזמן ללמוד על הנושא ולהכיר את המצב לאשורו. אז מה חשבנו שכדאי

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם