תפריט

האם נולדנו מחנכות או שחינוך הוא יכולת נרכשת?

חינוך – יכולת נרכשת או כישרון מולד? בסוגיה זו דנים אנשי מחקר וחינוך במשך שנים רבות כשהם מציבים על השולחן ראיות והוכחות שונות המצדדות לכאן ולכאן. ישנם המאמינים כי המחנכת האולטימטיבית נולדה כשהיא בעלת יכולת חינוך כאשר אחרים טוענים בתוקף כי כישורי חינוך הם יכולות נלמדות בתהליך פורמלי מסודר לפי מתודיקות חינוך והוראה.

איפה את על הסקאלה? תומכת בשיטת החינוך הנרכש או מצדדת בעד חינוך כיכולת אישית בלבד? על שולחן המורה: הוראה וחינוך כיכולת או כתוצר למידה – מחקר מקיף, תוצאות מפתיעות.

 

הגדרת מושג: מהו חינוך?

יש לה תיק גדול ובו יומן מורה הדור, היא חובשת פאה ומשקפיים ובעלת תא בחדר המורות ועליו כתוב באותיות מאירות עיניים: "פלונית אלמונית, מחנכת כיתה פלמונית". נו, האם כל זה הופך אותה למחנכת?

על פי הספרות המקצועית חינוך הינו הקנית הרגלים, התנהגות ודרכי חשיבה ופיתוח הכשרים הרוחניים של כל תלמיד בהתאם לאידיאלים מסוימים. לפי בעל "אהל יעקב ולאה": "מהות החינוך היא הקניית הדעת החסרה לקטן. אין לו את ההכרה של גדלות. לפיכך, לא ההרגלים לבדם חשובים בחינוך, המטרה היא לרומם את רוחו של הילד לתפיסה ולצורת החשיבה של המחנך."

כלומר, בעלת משרה בהוראה המגיעה כדי "להעביר כרטיס" ותו לא, אינה משמשת בתפקיד המחנכת. מחנכת היא דמות בעלת השפעה, קשר עם התלמידות ויכולת מנהיגות. ושוב אנו חוזרות לשאלה: האם דמות בעל כישורי תקשורת והוראה מולדים אינה זקוקה ללמידה או שלהפך, למידה מייצרת את דמות המחנכת האידיאלית? באנה נעקוב אחר מחקרים שונים בתחום.

תכונות מולדות ככלים משמעותיים בעולם החינוך

מגיל אפס חולמת לאייש את הקתדרה ולנאום בעוצמה דברי מוסר וכיבושין? תמיד חזו לך עתיד של מחנכת המשלבת רכות, סמכות וחום? ובכן, החדשות הטובות: ליכולות שלך יש משעות רבה בעולם החינוך. מחקר של Hamre and Pianta משנת 2001 מציג כי מורים המגיבים בהתאם לצרכיו הרגשיים של התלמיד מתוך הבנה אישית מביאים את התלמידים להישגים גבוהים יותר בפן הלימודי.

מחקר זה מצטרף למחקר נוסף שנערך בשנת 2011 על ידי Osborne ועמיתיו ובחן מחנכים רבים. במחקר זה הוכח כי מורים בעלי יכולת אמפטית גבוהה יותר, יוצרים קשרים חיוביים עם התלמידים – עובדה המובילה לתוצאות גבוהות יותר מבחינה אקדמית.

אוקיי, נשמע טוב, שמא נוכל לסגור את מוסדות לימוד ההוראה והחינוך לטובת חינוך אינטואיטיבי על ידי נשים עם תקשורת בינאישית מעולה ואפס הכשרה? לאט לנו. מחקרים נוספים מעולם החינוך חושפים אותנו לצורך ההכרחי שבלימודי חינוך לטובת התלמיד והישגיו.

 

הכשרה והתנסות ככלים חיוניים בעולם החינוך

לא, עוד לא נטשנו את תעודת ההוראה. קראו מה יש למחקר של Rockoff and Speroni לומר לנו בנוגע לחינוך מבוסס למידה:

על פי מחקרו של Rockoff and Speroni נמצא כי מחנכים שהשתתפו בתוכניות לפיתוח מקצועי הוכחו כמשיגים תוצאות גבוהות יותר מבחינה לימודית. כך גם על פי מחקרו של Darling-Hammond משנת 2000 שרואה חשיבות גבוהה בהכשרה מוקדמת של מחנכים טרם כניסתם לתפקיד. מחקרים מוסיפים מציינים כי במחקר מתמשך נתגלה כי מורים מתחילים משפרים משמעותית את ביצועיהם לאחר עריכת סטאז' מקצועי.

אם כן, האם כל בוגרת לימודי הוראה יכולה לכהן כמחנכת דגולה?

התשובה היא: חד משמעית – לא. לא כל בעלת תעודת הוראה וחינוך יכולה להיכנס לכיתה של 40 נשמות וללהטט בין היכולת למסור שיעורים, להשיג למידה נאותה, לטפח ולפתח מיומנויות למידה, לזהות מצבי קושי בתלמידות, להציע אוזן קשבת וללוות – זאת לצד הפן הרוחני המהווה את החלק העיקרי בעולם החינוך של הציבור החרדי. לא כל אחת יכולה וסליחה אם אנו מאכזבות מישהי.

אוקיי, אם אנו עורכות סיכום קצר, הרי שחינוך מושפע רבות מיכולות מולדות אולם מנגד הוא חייב להיות מבוסס למידה משמעותית של מתודיקת החינוך ומתודות שונות נוספות בעולם ההוראה.

 

מחנכים בעולם היהודי כסמל ודוגמא

הסבא מסלבודקה

רבי נתן צבי פינקל הידוע בכינויו: "הסבא מסלבודקה" ייסד את ישיבת "כנסת ישראל" סלבודקה ונודע כאחד מראשי תנועת המוסר באירופה אבי שיטת סלבודקה בתנועת המוסר.

שיטתו המוסרית ינקה מבית המדרש של קלם בדגש על טיפוח תמידי של ההכרה הנפשית והשכלית. הסבא מסלבודקה התפרסם כבעל יכולת השפעה עצומה על נפש תלמידיו כשעד היום אסכולת סלבודקה היא מורת דרכם של רבים בקהילת שומרי התורה והמצוות.

הסבא מסלבודקה יצר משנה חינוכית ומוסרית המציבה שאיפות גבוהות בפני התלמיד ככלי להתקדמות, בדגש על חשיבות היהודי שנבחר לעשות את רצון השם. שיטתו התבססה על כישורים אישיים, לימוד תורה בהתמדה עצומה ולימוד מפי רבותיו.

 

מייסדת המושג "בית יעקב" – הגברת שרה שנירר ע"ה

שרה שנירר המפורסמת נולדה בקרקוב להורים המיוחסים לש"ך ולב"ח. כאשר הכלכלה בביתה הייתה דחוקה היא החלה לעבוד כתופרת מקצועית. הגברת שרה שנירר שחיה בתקופת ההשכלה החליטה להפוך ללוחמת בקרב על לב הבנות היהודיות באותה תקופה.

כך פתחה שרה שנירר את בית הספר הראשון שמנה תלמידות בודדות כשהיא משתלמת בחינוך וביהדות ומשתתפת בקביעות בשיעוריו של הרב משה דוד פלעש שהיה מקור השראתה לגבי העברת תכנים יהודיים לבנות ישראל בזמנה.

רשת בת יעקב היא סמל ומותג למערכת חינוך איכותית ומשפיעה הנזקפת לזכותה של הגברת שרה שנירר ע"ה שנולדה עם יכולות הוראה ושאיפה עמוקה לחנך ולהוביל ובמקביל, העשירה את עצמה על מנת לשמש כלי המלא עד למעלה מגדותיו עד שמשקה את האחרים.

 

לימודי חינוך – בהתאמה לרוח התקופה

השינויים התכופים בעולם החברתי גורמים לרפורמות שונות בתחום החינוך שאינם משנים את בסיס החינוך במהותו – אלא מתאימים אותו לאופי התלמיד לסביבה בה חי, גדל, מתפתח ולומד. בהתאם לכך, קיימת חשיבות גבוהה אף יותר ללמידה והשתלמות בתחומי ההוראה והחינוך זאת על מנת שלא לדשדש מאחור ולהשתמש בכלים בלתי רלוונטיים שפונים אל תלמידים מתקופות אחרות, אלא לתלמידי שנת 2023.

אין סיבה שהשינוי החל בעולם המסחר, הרפואה והנפש לא יחול גם על עולם החינוך ואם עולם העסקים עבר לדיגיטל, הרופאים משתמשים בכלים רובוטיים, ופותחו שיטות פסיכולוגיה שונות לטיפול באנשי דור המאה ה-21 הרי שגם עולם החינוך חייב להיות מותאם לשינויים החברתיים הרבים ולהציע מענה מספק ללמידה אפקטיבית בקרב ילדינו.

באמצעות לימודים לחרדיות בתחום החינוך המציעים תוכנית לימודים מתקדמת, מותאמת לצרכי עולם הלמידה של ימינו וממוקדת מטרה, ניתן להשתלב במשרות חינוך מובילות תוך שימוש בכלי חינוך ותיקים וחדשניים לצד כישורים אישיים המשמשים כאמצעי משמעותי להקניית חומרי למידה שונים בקרב התלמידות.

 

מי את, מחנכת? מסכמים

אם נרצה לתמצת את תוכן המאמר הזה למספר שורות, נציין כי מורה מחנכת היא דמות שלה כישורים אישיים דומיננטיים הקשורים בחינוך כגון: אמפתיה, סבלנות וסובלנות, יכולת רטורית, סמכות והבנה לנפש התלמיד/ה, זאת בנוסף להכשרה מקצועית תואמת את שינויי התקופה וסטאז' מעשי.

לימודי מכללה לחרדיות של חוי ארנפלד מציעים קניית ידע רב בעולם החינוך לרבות הוראת חינוך וייעוץ חינוכי המהווים תפקידים משמעותיים המציעים סיפוק מכוח היותם משרות הנושאות בחובן שליחות אמיתית.

האם נולדנו מחנכות או שחינוך הוא יכולת נרכשת?
האם נולדנו מחנכות או שחינוך הוא יכולת נרכשת?

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום

לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום של חיי ההורות. אימהות ואבות מתמודדים עם אתגרים מורכבים בחיי

קראי עוד »
לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים ונעשים נפוצים יותר ויותר, ומאפשרים לאישה החרדית להתפתח מקצועית ואישית.

קראי עוד »
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם