תפריט

לימודים מהבית – האם זה אפקטיבי?

לימודים מהבית – האם זה אפקטיבי?

לימודים מהבית התחילו כאילוץ, אך לאחרונה הם הפכו לשגרה ברוכה. סטודנטים רבים מגלים כי לימודים מהבית עשויים להיות מהנים, יעילים וחווייתיים במיוחד. איך זה קורה? וממה צריך להיזהר כשלומדים מהבית? חוי ארנפלד עם כל הטיפים וההמלצות.

 

לימודים מהבית – לא רק בגלל הקורונה

במדינות רבות בעולם הלימודים מהבית קיימים כבר שנים, כמעט מאז המצאת האינטרנט. הסיבות העיקריות להתחלת הלימודים מהבית הן תנאי מזג אוויר קשים או ריחוק גיאוגרפי יוצא דופן, אך בהמשך זה פשוט נעשה כלי יעיל לסטודנטים רבים.

עד כמה הלימודים מהבית מאפשרים ללמוד באופן אפקטיבי? האם היעדר הקשר החברתי לא מפחית מהזכירה של החומר ומהעיבוד שלו? לימודים מהבית הגיעו לישראל עם פרוץ הקורונה ושיבושי החיים הרבים שבעקבותיה. חוי ארנפלד מסבירה – איך זה נראה בישראל, ועל מה חשוב להקפיד כשלומדים מהבית.

"כמו לכל דבר", אומרת ארנפלד "גם ללימודים מהבית יש יתרונות וחסרונות, נתחיל עם היתרונות".

 

לימודים מהבית – יתרונות

  • סביבת לימודים נוחה: הנינוחות שמתאפשרת בבית עשויה להקל עלינו ללמוד, ולאפשר לנו להפנות את כל המשאבים לטובת השיעור עצמו, בניגוד לכיתה, שבה אנו עסוקים גם במה שסביב השיעור (המרצה, הסטודנטים האחרים, ההגעה לכיתה).
  • חיסכון בזמן ובכסף: אין ספק שיתרון בולט הוא החיסכון, בעיקר בזמן. מהבית אפשר להתחיל ללמוד באופן מידי ולוותר על השעות בפקקים.
  • מיומנות בטכנולוגיות מחשב: לימודים מהבית מתאפשרים הודות לטכנולוגיות אינטרנט ומחשב. במהלך הלימודים מהבית יש צורך לשלוט בטכנולוגיות הללו וכך קונים מיומנות בהן, שנדרשת בדר"כ גם בעבודה.
  • מיומנות בניהול זמן ועצמאות: היתרון הגדול, לדעתה של חוי ארנפלד. בפרט כשמדובר בלימודים לחרדיות, שגם כך צריכות לחלק את הזמן בין הלימודים לחלקי חיים נוספים, כמו: שידוכים, זוגיות, ילדים ועבודה.
  • אפשרות ללמוד לאחר לידה: נכון, כל מוסד אקדמי לחרדיות מבטיח מקסימום התחשבות באימהות טריות. אבל בסוף, כשזה מהבית זה אחרת לגמרי. לא פשוט לחזור ללימודים אקדמיים שבועיים לאחר לידה, עם תינוק קטן ועייפות ענקית. דווקא לנשים חרדיות מדובר בבונוס משמעותי של הלימודים מהבית, כשיש נשים שבמהלך הלימודים עוברות 4 לידות…

 

לימודים מהבית – חסרונות

  • חסר בתקשורת האישית עם המרצה והסטודטים: החסר העיקרי הוא בתקשורת. חוי ארנפלד מציינת שתקשורת היא לא רק תקשורת מילולית, מה המרצה אומר. כשהוא מולנו אנו רואים יותר את התנועות, העמידה והתקשורת הלא מילולית שלו.
    דבר נוסף שחשוב להבין: לימודים אקדמיים הם מאתגרים ודורשים הבנה מעמיקה ויישומית, ולא רק זיכרון שטחי. כשהמרצה מולנו הוא מעביר לנו את התפיסה של החומר באופן שבו הוא תופס אותו, כך מחקרים מראים, ויש לנו יכולת הבנה טובה יותר.
    לא פחות חשוב – הקשר עם הסטודנטים האחרים בקורס. שאלות ותשובות, סיוע הדדי, חידוד של נקודות שהמרצה קצת פספס – כל אלו מתאפשרים כשמתקשרים עם סטודנטים אחרים שלומדים אתנו.
  • קושי להתרכז בסביבה שאינה סביבת לימודים: לעיתים קשה לנו להתרכז דווקא בלימודים מהבית. מה לעשות, הבית אינו ממש מוסד אקדמי המעניק תואר ראשון או שני… כשיש ילדים לידינו הקושי מתעצם. הפיתוי לבדוק אם המכונת כביסה סיימה והמרק מוכן כבר הוא גדול. קשה שלא לקום מהכיסא ולהישאר מרוכזים רק בשיעור.
  • להיות הבוס של עצמנו: להיות הבוס של עצמנו זה לא תמיד קל. חוי ארנפלד מציינת שהקושי מתחדד בגלל ההרגל שלנו להיות תלמידים בבית ספר. שם, המורים אמרו לנו מה לעשות ומתי. הלימודים האקדמיים הם עצמאיים יותר ודורשים מיומנות ניהול עצמי גבוהה יותר, תמיד. אך זה מתגבר כשמדובר בלימודים מהבית.
    "סטודנטיות רבות סיפרו בתסכול שהן מתפתות כל פעם לדחות את כל הלמידה לסוף, באופן מרוכז לפני המבחן. זה לא ממש עוזר לצלוח את המבחן, וגם אם כן, קשה מאוד ולא יעיל לטווח הרחוק".

 

כמה טיפים ללימודים מהבית

והנה כמה טיפים שיהפכו את העניינים לקלים יותר, מוגשים באהבה מאת חוי ארנפלד. "הספקתי לצבור תובנות מעשרות שיחות עם סטודנטיות שעברו ללמוד מהבית", היא מחייכת. "זה כבר נמשך שנתיים – פרק זמן משמעותי להסקת מסקנות".

  • לא להישאר עם פיז'מה: בגדים משפיעים עלינו. חשוב להגיע לשיעור לבושים כהלכה, כשם שהיינו מגיעים לשיעור בכיתה. עם פיז'מה אנחנו פשוט מתקשים יותר להתרכז וללמוד.
  • להשתתף בכל שיעור: פשוט להיות נוכחים בשיעור. חשוב לפתוח מצלמות, ומדי פעם גם את המיקרופון ולדבר. זה גם מספק משוב למרצה, הוא יכול לראות את הפנים שלנו ולדעת העד כמה הבנו ואם אפשר להמשיך הלאה. וגם מגביר את התקשורת וההפנמה של החומר. כשאנו מול המצלמה אנו מחויבים יותר לשיעור, פעילים יותר ולומדים טוב יותר.
  • ללמוד לאורך כל הסמסטר: להתכונן לכל שיעור, לקרוא את החומר המתאים בספר הלימוד ולהיות בעניינים… אין מנוס מלמידה עקבית, זה מאמץ לא גדול אבל יומיומי.

לימודים מהבית יכולים להיות אפקטיביים אם רק יודעים איך לעשות את זה נכון. זה לא קל, אך מאפשר המון, ובסופו של יום משפר את התפקוד שלנו כעובדים, כעצמאיים וכמנהלים לטווח הארוך. 

לימודים מהבית - האם זה אפקטיבי?

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
לימודי מקצוע לחרדיות

החשיבות של לימודי מקצוע לחרדיות ברורה, אבל מה המשמעות האמיתית של זה? זה הזמן ללמוד על הנושא ולהכיר את המצב לאשורו. אז מה חשבנו שכדאי

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם