תפריט

שילוב אימהות ולימודים

על האתגרים, היתרונות והחשיבות שמזמן שילוב אימהות ולימודים

 

נשים רבות מוצאות את עצמן מתחבטות לגבי שילוב אימהות ולימודים. לפעמים נראה שמדובר בשני מסלולים שקשה מאוד ללכת בהם יחד במקביל, כי כל אחד מהם דורש את האתגרים שלו ואת תשומת הלב הייעודית לו. אין ספק שמדובר באתגר רציני, אבל עבור מי שמעוניינת לא לתת להקמת המשפחה למנוע ממנה להתפתח אישית, או לקריירה שלה למנוע ממנה להקים משפחה, מדובר כמעט בהכרח. איך עושים זאת נכון?  

 

הקדמה – תמונת מצב על נשים במערכת ההשכלה הגבוהה

נשים מהוות את רוב הלומדים במערכת ההשכלה הגבוהה. באופן עקבי, כאשר מסתכלים רוחבית, ניתן לראות שמרבית הסטודנטים הן סטודנטיות. כמובן, ישנם תחומים בהם הנוכחות הנשית דלילה יותר – מדעי המחשב, הנדסת מכונות או הנדסת חשמל, אם נציין כמה דוגמאות, אבל ככלל, כאשר מדברים על תארים ראשונים ותארים שניים, ישנו רוב ברור לנשים, וגם בקרב מקבלי תואר שלישי ישנו רוב נשי אם כי קטן יותר – ומצב זה הינו עקבי מאז שנת 2000. לצד היותן רוב בין הלומדים, הרי שבתור חוקרות ומרצות המצב אחר לגמרי. נשים מהוות מיעוט בקרב הסגל האקדמי וככל שעולים בדרגות שיעורן פוחת. מכל האמור ניתן להסיק, שעל אף היותם של שערי האקדמיה פתוחים בפני כל אישה המעוניינת בלימודים, לא ניתן לומר שהמערכת האקדמית מתאפיינת בשוויון כלפי נשים.

 

שילוב אימהות ולימודים – מדוע הוא נושא לדיון?

תחילה כדאי שנסביר למה בכלל שווה לדון בנושא של שילוב לימודים ואימהות, שעבור חלקנו נראה כמו משהו טבעי. האמת היא שעדיין, גם בשנת 2023, יש גורמים המקשים על שילוב נשים באקדמיה ועל שילוב אימהות באקדמיה, מה שבתורו מקשה על נשים להתפתח מקצועית. גם אם נתעלם מהאפליה הקיימת נגד נשים ואימהות בשוק העבודה בכלל ובאקדמיה בפרט, הרי שחשוב להזכיר את כל האתגרים העומדים בפני אימהות המשלבות קריירה או לימודים, כאשר מחקרים מוכיחים שעדיין נטל משק הבית וגידול הילדים נופל ברובו עליהן. כל אותם גורמים מעכבים הם אבן נגף בקידום נשים בחברה, ועבור מי שקידום נשים בחברה יקר לליבה, יש אם כך חשיבות רבה בנושא של שילוב לימודים עם הורות.

 

הסיבות לשלב רכישת מקצוע עם אימהות

לכאורה, בחייה של אישה היה אולי יכול להיות קל יותר לוותר על אחד מהשניים. אופציה אחרת, בה אכן בוחרות נשים רבות, בפרט מהמגזר הלא דתי, היא לפצל ביניהם ולהמתין עם הקמת משפחה עד אחרי רכישת המקצוע והתבססות הקריירה. מדוע אם כן נשים כה רבות מוצאות את עצמן בלימודים אקדמיים כשהן כבר אימהות, ונאלצות להתמודד עם האתגר הלא מבוטל הזה?

 

רצון להביא ילדים בגיל צעיר

קיימים יתרונות ברורים להבאת ילדים בגיל צעיר, ובפרט עבור מי שמעוניינת במשפחה גדולה, כמו אחוז ניכר מהנשים במגזר הדתי וודאי החרדי, מבחינה רפואית בפרט. במצבים כאלה, יכול להיות שהלימודים האקדמיים יגיעו אחרי שהאישה ילדה ואולי אפילו אחרי שילדיה גדלו מעט.

 

בחירה במסלול הכשרה ארוך

חלק מהנשים בוחרות במסלולי הכשרה הנמשכים שנים רבות יחסית, כמו רופאות או פסיכולוגיות. במצבים כאלה, גם מי שלא מעוניינת ללדת בגיל צעיר עשויה להגיע להורות תוך כדי לימודים.

 

המשך התפתחות מקצועית לאחר הקמת המשפחה

נשים רבות יולדות במהלך התואר השני או במהלך לימודי תעודה, שנעשים כחלק מהתמקצעות והתפתחות הקריירה שלהן.

 

תחושת ערך עצמי

אישה המתמודדת בהצלחה עם שילוב אימהות ולימודים זוכה לתחושת הישג משמעותית, של התמודדות עם אתגר כביר. לתחושה זו ערך רב עבור הדימוי והמסוגלות העצמית. בנוסף ישנה חשיבות כאימהות למודל אותו אנחנו מציבות בפני ילדינו. שילוב לימודים עם אימהות מחייב אותך, ובהתאם לכך את יתר המשפחה, להכיר בכך שאת אדם ולא רק אמא.

האתגרים בלימודים אקדמיים כאשר יש ילדים

לצד הסיבות החשובות שהוזכרו קודם לכך שנשים מוצאות עצמן מביאות ילדים במקביל או אף לפני שהן מתחילות את הכשרתן המקצועית והאקדמית, כרוכים בכך כמובן אתגרים לא פשוטים.

 

לוח זמנים מצומצם

כאשר יש ילדים, הזמן "הפנוי" שלנו מתמצה בזמן שבו יש להם מסגרות. הצורך להתחשב במגבלות השעות של הגנים ובתי הספר מגביל מאוד את היכולת להקדיש את הזמן הנדרש ללימודים.

 

סדר עדיפויות שונה

כאשר אישה הופכת לאם, באופן טבעי ילדיה נעשים חשובים יותר מדברים אחרים בחייה, וגם אם הקריירה חשובה לה מאוד, הצרכים של הילדים קודמים. את התינוק שמתעורר בלילה או הילד שבדיוק חולה, לא ממש מעניין שיש לך מבחן מוחרתיים או סמינר להגיש.

 

צורך מוגבר בפרנסה

לעומת חברתה הרווקה, שעליה לדאוג לרוב רק לכלכל את עצמה בזמן שהיא לומדת לתואר, האם הסטודנטית צריכה להאכיל עוד פה, או פיות. הצורך המוגבר בפרנסה מקשה גם על היכולת להקדיש את האנרגיה הנדרשת ללימודים, וגם מגביל את המסלולים שמתאימים לאמהות הרוצות ללמוד.

 

נוקשות מצד המוסד האקדמי

נוכחות חובה או מועדי הגשה נוקשים, שלא לדבר על חופשת לידה מצומצמת מאוד לסטודנטיות, פוגעים בסיכוי השווה של אימהות להצליח כסטודנטיות, ללא קשר לפוטנציאל האקדמי האמיתי שלהן. זוהי אחת הסיבות בגללה אימהות רבות בוחרות מכללה לחרדיות כמקום לימודים, שכן אלו בדרך כלל יהיו מוסדות המוכוונים מראש לצרכיהן.

 

זכויות נשים לאחר לידה במערכת ההשכלה הגבוהה

על מנת כן לאפשר שילוב לימודים ואימהות ומתוך הבנה שעבור נשים רבות השילוב הזה הוא קריטי לשם התפתחות מקצועית ואישית, סטודנטיות הנמצאות לקראת או אחרי הקמת משפחה זכאיות להתחשבות על פי חוק זכויות הסטודנט, שבאה לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • סטודנטית הרה זכאית ליותר שעות היעדרות משיעורים בהם ישנה חובת נוכחות.
  • בעקבות לידה או אימוץ, קיימת לסטודנטית זכות להיעדר מ-30% מהשיעורים, לתקופה של 15 שבועות, ומ-10% לאחר 15 שבועות ועד תום שנת הלימודים הראשונה.
  • במידה וההיעדרות עולה על האמור והסטודנטית לא עמדה בתנאים להיבחן בקורס, רשאית הסטודנטית לחזור עליו ללא תשלום נוסף.

 

הזכויות האלה מתמקדות בצומת הקריטי של היריון, לידה והתקופה שלאחר הלידה, אך בתקווה, בהמשך, יינתנו גם זכויות לאימהות, ולהורים בכלל, שילדיהם מעט יותר גדולים אך עדיין זקוקים להם.

 

ומה הסטודנטית יכולה לעשות?

מלבד הזכויות שלהן הסטודנטית זכאית, חשוב להקפיד על כמה דברים על מנת לשלב לימודים ואימהות בהצלחה:

  • סדר יום מפורט ככל הניתן – ניהול זמן הוא המפתח לכל שגרת חיים עמוסה. חשוב לתזמן את המשימות שלנו בצורה מדויקת ולמצוא לכל משימה זמן. רישום יומן או שימוש ביומן אלקטרוני מקלים על כך.

 

  • בחירת מסלול לימודים מתאים – בחירה במסלול לימודים לחרדיות בדרך כלל יאפשר יותר התאמה של לוח הזמנים והמשימות הלימודיות לאורח חייה של האם העמוסה.

 

  • נכונות לפשרות – חשוב לזכור שככל שהעומס עלינו גדול יותר, כך יש לנו פחות אנרגיות לכל משימה. כדי לשלב אימהות ולימודים ולשמור על בריאות נפשית, חשוב להחליט איזה קורסים בעדיפות יותר גבוהה ובאיזה קורסים את מוכנה להסתפק בציונים סבירים.

 

  • חלוקת עבודה – חשוב להיעזר בכל מי שניתן. בראש ובראשונה, כמובן, האבא של הילדים, אבל גם סבתות, שכנות, אחיות, וכל מי שיכול לתת עוד זוג ידיים למשימות שלא מחייבות דווקא את אמא, החל בלבשל ולקפל כביסה וכלה בלשחק עם הילד או להכין איתו שיעורים.

 

לסיכום

שילוב אימהות ולימודים יכול להיות עניין מורכב, מעמיס ולא פשוט, אבל הוא חשוב ויכול להוביל לשינוי משמעותי בחיים שלך. אם את מגיעה לצומת דרכים שבו כבר יש לך ילדים ואת חוששת אם כן או לא להכניס פנימה גם לימודים אקדמיים, חשוב שתדעי שזה אפשרי, ושיש זכויות שמגיעות לך.

 

שילוב אימהות ולימודים
שילוב אימהות ולימודים

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום

לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום של חיי ההורות. אימהות ואבות מתמודדים עם אתגרים מורכבים בחיי

קראי עוד »
לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים ונעשים נפוצים יותר ויותר, ומאפשרים לאישה החרדית להתפתח מקצועית ואישית.

קראי עוד »
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם