תפריט

תפילה לפני מבחן

רגע לפני שאתם אורזים בידיים רועדות חפיסות שוקולד עתירות קפאין בתיק, מטפטפים רסקיו ורצים לרכוש ריטלין בבית מרקחת סמוך, בואו נדבר רגע על תפילה: המענה האפקטיבי ביותר ערב בחינה. מהי תפילה לפני מבחן ומה מהותה? איך נכין את עצמנו לתפילה לפני מבחן ומה המהות העמוקה יותר של תפילה שיתכן ופספסנו בדרך? תפילה לפני מבחן: לקט תפילות, סגולות והרבה מעבר מאת חוי ארנפלד – מכללה לחרדיות.

 

מתוחים כמו קפיץ? זה הזמן להתפלל

פוביית בחינות היא חרדה התוקפת נבחנים כאשר הם נדרשים להוכיח את עצמם בעל פה או בכתב. החשש מכישלון לצד הפחד מהפסד מייצרים תופעת חרדה המורכבת ממרכיב קוגניטיבי הכולל חשש מהפסד לצד מרכיב ריגושי הכולל סימפטומים פיזיים שונים כגון: רעד בידיים, כאבי בטן, חולשה, הזעה מוגברת ועוד. 

ההערכה המחקרית מייחסת חרדת בחינות לכ-15% מכלל הסטודנטים, אולם בהיכרות עם עולם הנבחנים, הרי שגם 85% הנותרים אינם רוקדים כל הדרך אל המבחן.

 

מה עושים? תקופת לימודים ארוכה מפגישה את התלמידים עם שפע של מטלות לימודיות ומבחנים מאתגרים וההתמודדות עם הקושי ותחושת החרדה ערב מבחן עלולה להעיק ביותר. 

 

כאן מתגייסים הסטודנטים ליישם כל טיפ מפוקפק יותר או פחות במטרה להפחית את רמת החרדה: אכילת שוקולד (שאגב, הוכח כפועל בצורה הפוכה), נטילת אמצעי הרגעה, שינון חוזר ונשנה של החומר לקראת המבחן והגדלת מספר שעות השינה לקראת הרגע הגדול.

 

היי, לא שכחנו משהו? בתוך קלחת ההכנות הטכניות עלולה להישכח מאיתנו עצה עתיקת יומין להצלחה בכל נושא: תפילה. מה אתם יודעים על תפילה לפני מבחן? המאמר הבא הולך לחדש ולהפתיע אתכם: תפילה לפני מבחן – עובדות מדהימות שיתכן והחמצתם. חוי ארנפלד – לימודים לחרדיות, מחדדת מסרים חשובים על תפילה:

תפילה – ה'פומפה' של צינורות השפע

הבריאה כוללת מערכת חוקי טבע ברורים: כוח המשיכה גורם לחפץ שנזרק לחזור לאדמה, כוח האינרציה גורם לחומר להמשיך ולהתקיים וחוק התנע מעביר אנרגיה מגוף אחד לאחר על פי עקרון פיזיקלי מדויק. 

 

ממש באותו אופן פועלת מערכת חוקים רוחנית שהיא חלק בלתי נפרד ממהות החיים בעולם: לפי מערכת חוקים זו כדי להשיג שפע וטוב גשמי ורוחני גם אם כבר נגזר על האדם, חייב האדם להתפלל. בבריאת העולם, הייתה הבריאה מחכה לתפילתו של אדם הראשון ורק לאחר שנשא את עיניו בתפילה ירד גשם שהצמיח עולם מופלא של צומח וחי.

 

התפילה מושכת טוב מלמעלה ופותחת את צינור השפע. דמיינו כי צינור ההצלחה מלא וגדוש בטוב עבורכם ומכם רק נדרש לפתוח את הצינור באמצעות תפילה. התפילה היא "הפומפה" של צינור הטוב המחכה לכם. באמצעות בקשה אמיתית, תוכלו להשיג את כל הטוב שרק מחכה להישפך עליכם.

 

איך להגיע מוכנים לתפילה לפני מבחן?

חשוב להגיע להכרה: הכל ממנו – אני עושה רק השתדלות

תחושת השליטה היא אשליה מתעתעת: אנחנו נוטים להאדיר את המוח כאיבר האחראי על יכולות החשיבה שלנו, רואים בפעולת שינון אמצעי יחידי לזכירת חומר ונוטים לשייך כישלון לחוסר כישרון או ללמידה בלתי מספקת.

 

למעשה, התפיסה היהודית רואה בלימוד למבחן השתדלות גרידא שאין לה כל קשר לתוצאה הסופית. כלומר, על האדם לעשות מאמץ כפי מידת יכולתו אולם הציון שיתנוסס בראש המבחן לא באמת קשור ללמידה שהושקעה בו.

 

זו גישה אמונית יסודית שכדי לפעול לפיה בחיי היומיום נדרש שינון מתמיד של עקרונות הביטחון והבנה ש'אין עוד מלבדו' ואנחנו אך ורק משתדלים. 

 

כאשר אדם עומד בתפילה מול השם כשהוא חסר אונים ומרגיש בחוש שלו עצמו אין כל שליטה וכל יכולותיו, כישרונותיו והצלחותיו הם מאת הבורא, התפילה שלו היא תפילה אמיתית והיא ראויה להתקבל, שאין תפילה ששבה ריקם, בייחוד תפילה המגיעה ממקום נכנע ושפל רוח. 

 

מהות הבקשה – הצלחה במבחן רק אם זה מה שבאמת טוב לי

כבני אדם, אנחנו סבורים שאנחנו יודעים בדיוק מה טוב לנו, אנחנו עובדים נון סטופ בפיתוח אסטרטגיות למימוש הרצונות שלנו במטרה ליישם תוכנית עבודה שתגשים לנו רשימת משאלות שלפי תפיסתנו היא זו שתעשה אותנו מאושרים.

 

היהודי המאמין יודע שהוא לא יודע: לא יודע מה טוב עבורו ולא יודע מה הנכון בשבילו דבר אחד הוא יודע: הקב"ה הוא היחיד שיודע ומכין את הטוב ביותר עבור האדם.

 

מספיק פעמים התאמצנו להשיג משהו ולבסוף גילינו שהוא לא היה הדבר הטוב בשבילנו בטווח הארוך. כבני אדם בעלי תוחלת חיים מוגבלת וראייה צרה, אין לנו יכולת לבחון השפעות של נצח ולכן התפילה שלנו צריכה להיות פניה להשם שייתן לנו הצלחה במבחן רק אם היא טובה לנו, לנפש ולנשמה במבט של אינסוף.

 

מתוך הבנה שהקב"ה מהותו להיטיב, וכל מה שהוא עושה לטובה עושה גם אם בעיני בשר ודם, נראה אחרת, התפילה האמיתית והנכונה שתשפיע טוב היא: "אלוקיי, תן לי הצלחה במידה והיא הדבר הטוב ביותר עבורי".

 

סגולות להצלחה במבחן

ישראל – עם סגולה. לקראת מבחן אספנו עבורכם סגולות ידועות יותר ופחות להצלחה בבחינה:

  • נר לרבי לוי יצחק מברדיצ'וב

בשם הרב שלמה עופר מובא שיש להדליק נר עבור הצדיק, לתת מעות לצדקה ולהוסיף את המילים האלה: "יהי רצון שבזכות רבי לוי יצחק בן שרה סאשע, ירחם עליי הקב"ה ואזכה להצליח במבחן". לפני תחילת המבחן יש לכתוב על פתק את המילים: "בזכות הצדיק רבי לוי יצחק בן שרה סאשע". 

  • אמירת מזמור ס"ה בתהילים

בספר סגולות רבותינו מובא כי אמירה של מזמור ס"ה בתהילים מסוגלת להצלחה בכל.

  • נתינת צדקה לפני מבחן

נתינת צדקה לפני מבחן מעוררת רחמי שמים על פי מה שנאמר במסכת שבת: "כל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים". העולם מונהג במידה כנגד מידה, כשאדם עושה פעולות כדי להיטיב עם בניו של השם כאן בארץ, הוא מושך עליו רחמים אלוקיים מן השמים.

 

מהפכני: התפילה סיבת הקושי ולא הקושי סיבת התפילה

מקובל לחשוב כשמגיע עלינו קושי או כאב, התפילה היא אמצעי להשגת הישועה. כך לדוגמה, אנחנו עומדים לפני מבחן גמר משמעותי וכוססים ציפורניים במתח. מה נעשה כדי "לפתור" את הבעיה? אה, נתפלל! אנחנו ממהרים לפתוח סידור ולומר פרקי תהילים וכך התפילה הופכת להיות "פותר הבעיות" שלנו. 

 

אם נרד לעומקם של דברים ונחפש בדברי רבותינו, נמצא שהעולם מתנהל בכלל בצורה הפוכה: ריבונו של עולם רוצה שנתקרב ונתחבר אליו בחיבור הכל כך בסיסי של בן לאביו ועבד לאלוקיו. כדי לעורר אותנו לתפילה הוא מביא עלינו קושי או במקרה זה, מטיל אותנו לסחרחרה של למידה בלתי פוסקת ופחד נורא מפני כישלון. כך אנחנו נזכרים: "היי, יש בורא לעולם, והוא כל יכול ובאמצעות תפילה אפשר באופן טבעי להשיג הצלחה בכל נושא…".

 

עלינו להבין, המבחן הוא למעשה הזדמנות עצומה שנקרתה בדרכנו כדי להעמיק את הקשר שלנו עם בורא עולם. כאשר אנחנו מחזקים את תחושת התלות ומאפשרים לעצמנו להתרפק על השם בבקשה להצלחה, אנחנו מרוויחים מערכת יחסים טובה יותר עם הבורא שהיא המטרה האמיתית של הקושי, כך שבסופו של דבר העובדה אם נצליח או לא נצליח טפלה להשגת המטרה האמיתית שהיא: חיבור לאבינו שבשמים.

 

דברו עם השם במילים שלכם, בשפת הלב

"אהבתי כי ישמע השם את קולי", הדבר המתוק ביותר שאנחנו יכולים להשיג בתרגול יומיומי פשוט הוא שיחה אמיתית ונוגעת מלב אל לב עם ריבון עולם. אנשים יכולים להתפלל 3 תפילות ביום בבית הכנסת ועם זאת לא לטעום את המתיקות האמיתית של קשר תפילה אמיץ עם הבורא. גדולי ישראל מדריכים אותנו שמעבר לתפילות שנקבעו בלשון חז"ל, השם מצפה שנפנה אליו בשפה שלנו, הפשוטה והיומיומית ונספר לו מה עובר עלינו. הקב"ה מחכה שנשתף אותו בחוויות שלנו, שנדבר אתו כמו ילד לאבא, בלי מחיצות או מחסומים: דיבור פתוח.

 

ערב מבחן זה הזמן לתרגל את השפה הזו ולדבר אל השם בפשטות, לספר לו במילים שלנו על הרגשות העמוקים ביותר שלנו. כל מי שניסה לדבר בצורה קרובה ופתוחה עם השם, יודע לתאר חווית מתיקות עצומה שאין שניה לה. חשבו על כך: בכל שעה ביממה אנחנו יכולים לקבוע פגישה עם מלך כל העולמות שהכל שלו והוא כל יכול, ופשוט להסיח לו את ליבנו, תחושת הקרבה הזו היא המתנה הגדולה ביותר שאדם יכול להשיג בעולם הזה. ערב מבחן הוא עיתוי מצוין לעשות 'סטאז" בתפילה מתוך הלב ולפנות בצורה הכי כנה וישירה: "אבא, קשה לי, אני מתוח, בבקשה ממך, עזור לי, לא יכול לבד…".

 

פיקוד העורף: מתפללים להצלחתך בחזית

עד עכשיו עסקנו בתפילת האדם עצמו, ומה לגבי הסובבים אותו? בין אם אתם משמשים כבני זוג לאדם שנבחן, הורים, בני משפחה או חברים, הדבר הטוב ביותר אותו תוכלו לעשות בשביל יקירכם הוא להתפלל בעדם. אז לצד המתנה הסמלית והמילים החמות שאתם מצרפים כצידה לדרך לקראת המבחן הגדול והנורא, ציינו שאתם מתפללים להצלחה ומבקשים שסיעתא דשמיא תלווה אותו לאורך כל המבחן. התחושה הזו שיש מישהו שעומד מאחוריך ומעתיר בעדך היא תחושה עטופה ומחבקת, מה גם שהתפילה שלכם לא שבה ריקם ובוודאי פועלת ישועות, כי הקב"ה אוהב לראות את בניו ערבים זה לזה, אוהבים זה את זה ורוצים אחד בטובתו של השני.

 

מה לעשות עם בלק אאוט באמצע המבחן?

ר.ש. היא סטודנטית בת 24, בחורה מבריקה עם צפי לעתיד מזהיר בתחום ההתמחות שלה. אולם, כמעשה שטן, בכל פעם בה ניגשת ר.ש. לקראת בחינה כשכל הידיעות סדורות לה בראש והחומר נהיר לה – היא לוקה בבלק אאוט ומתקשה להיזכר ולו בשביב מידע קשור בחומר. ר.ש. מסתובבת עם תחושת תסכול עמוקה וחוסר אונים, שכן להשלמת לימודיה היא נדרשת לעבור מספר מבחנים מורכבים שבאי הגשתם היא מאבדת את הזכות לקבלת תעודה.

 

אחרי שניסתה הסטודנטית את כל השיטות המוכרות והפחות כולל טיפול רגשי ופסיכולוגי, תרפיות שונות ושימוש בשיטות טבעיות נוספות, מצאה ר.ש. מענה לבעייתה: היא החלה לומדת פרקי אמונה וביטחון, שם גילתה שדווקא כשהיא שומטת את המושכות מידיה ומסירה שליטה, דווקא אז חוזרים אליה כוחותיה והיא מוכנה להשלים את המבחן בלי כל בעיה. בכל פעם בה עמדה לקראת מבחן הייתה ממלמלת: "ריבונו של עולם, אני בידיים שלך, לא שולטת בשום דבר, עשה שאצליח במבחן". הרוגע שהשרתה עליה תחושת הביטחון ושלוות הנפש שירדה עליה ביודעה שמה שיקרה יהיה הטוב ביותר בשבילה – היו בשבילה כדורי ההרגעה האפקטיביים ביותר או כפי שמכנים זאת חז"ל: "שלוות נפש הבוטח".

 

תפילה לפני מבחן – סיכום

תפילה היא הנשק החזק ביותר שלכם. הצטיידו בו לפני מבחן וזכרו, אתם רק עושים השתדלות, ההצלחה – בידיים שלו.

תפילה לפני מבחן
תפילה לפני מבחן

לשיתוף לחצו כאן:

חוי ארנפלד בפייסבוק | מייל אישי : c@e-academic.co.il

חוי ארנפלד

השאירי פרטים עכשיו ואנו נדאג ליצור איתך קשר בהקדם ולתת לך את כל המידע הרלוונטי למסלול הלימוד שיכול להתאים לך.

מסלולי לימוד
מידע נוסף
הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום

לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים

כתבות אחרונות מבלוג הלימודים
הדרכת הורים

הדרכת הורים היא תחום המציע גישות שונות להתמודדות עם דילמות וקשיים העולים תוך כדי היומיום של חיי ההורות. אימהות ואבות מתמודדים עם אתגרים מורכבים בחיי

קראי עוד »
לימודים אקדמיים לחרדיות

בשנים האחרונות האפשרויות עבור צעירות מהמגזר החרדי ללימודים אקדמיים התרחבו משמעותית. לימודים אקדמיים לחרדיות הולכים ונעשים נפוצים יותר ויותר, ומאפשרים לאישה החרדית להתפתח מקצועית ואישית.

קראי עוד »
לאירוע סוף שנה

  בר"ח תמוז, 20.06.23, התכנסו הסטודנטיות לאירוע סוף שנה חגיגי אשר במהלכו הועברה הרצאה מרתקת ע"י הגב' מירי ליפשיץ, אודות יצירתיות וחדשנות בעולם העבודה המשתנה. במהלך האירוע

קראי עוד »
a6
חוי ארנפלד,
איתך כל הדרך אל התואר
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם חוי >>

מענה מיידי!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם